Ny heder for noen utvalgte flyselskaper i Europa

Kvaliteten på servicen om bord får mange nordmenn til å velge Turkish Airlines på lange turer. I alle fall når man kan sitte foran i flyene. Foto: Turkish Airlines

Etter pandemien er det igjen kåringer på gang innen luftfarten. Sist ute er APEX Passenger Choice Awards, som bringer ny heder for noen av Europas flyselskaper.

APEX omtaler selv Passenger Choice Award som en prestisjefylt pris som et flyselskap får som en anerkjennelse for sine kvaliteter på områdene setekomfort, kabinservice, mat og drikke, underholdning og wi-fi.

Prestisjefylt

Ingen norske eller skandinaviske selskap vinner priser denne gangen.

Vi fikk derimot to nordiske vinnere av de seks ulike kategoriene – det finske flyselskapet Finnair og islandske Icelandair.

Prisene i APEX Passenger Choice Awards er basert på tilbakemeldinger fra passasjerer.

Utvelgelsen har skjedd på bakgrunn av folks opplevelser på mer enn én million flyreiser, og fra passasjerer på nesten 600 ulike globale flyselskaper.

Vinnerne i Europa

Nå er vinnerne av Europa-klassen klar, og dette er de selskapene som nå kan føre opp ny pris på sin skryteliste:

Beste flyselskap:

Virgin Atlantic. Et lite kjent selskap på norske flyplasser, men et velrenommert selskap som har sin base i Storbritannia. Som en del av Virgin-universet er det eid av milliardæren Richard Branson. Selskapet opererer langdistanse-flyvninger mellom London og Nord-Amerika, Karibia, Afrika, Asia og Australia. Selskapet har sitt hovedkontor på London Heathrow, med et senter på London Gatwick.

Beste setekomfort:

Også en viktig pris for de fleste flypassasjerer. Her vant finske Finnair. Det finske selskapet har de senere årene brukt store ressurser på å bedre setekomforten på flyene sine, noe som er viktig siden selskapet har mange lange flyvinger – ikke minst til og fra Asia og deres nye satsing til Midtøsten. Selskapet var det første som tok i bruk superflyet Airbus A350, som mange andre selskap har skaffet seg – blant dem SAS.

Beste mat og drikke:

Turkish Airlines. Denne prisen kommer ikke som noen overraskelse. Turkish er kjent for sin rause ombordservice, der det serveres mat til alle – uansett billettklasse. Selskapet er kanskje aller mest kjent for den høye kvaliteten på servicen på business class. Dette er et selskap som også av den grunn er favoritten for mange forretningsreisende i Norge, som reiser på business class.

Beste kabinservice:

Her dukker også en gammel kjenning opp. Air Baltic er flaggselskapet til Latvia, og er godt kjent på norske flyplasser og med flere daglige anløp på Oslo Lufthavn, og ruter til Bergen og Trondheim. Håndbagasje er inkludert i alle billett-typer, og under flyvningen byr man på en variert meny. Selskapet fikk i 2017 CAPA Regional Airline of the Year-prisen og har blitt kåret til Europas mest punktlige flyselskap.

Beste underholdning:

Også her vant Turkish Airlines. Av underholdning byr Turkish på både film, spill og musikk og har et eget underholdningstilbud for barn. I sommer skal ha opptil tre daglige avganger mellom hovedsetet i Istanbul og Oslo Lufthavn. Mye brukt av nordmenn til Istanbul og feriestedene langs den tyrkiske riviera. Dessuten av turister som skal til Asia, bl.a. til Thailand.

Beste wi-fi:

Icelandair. Har tilbud om wi-fi i de fleste av selskapets flytyper. Icelandair baserer sin rutevirksomhet på det stadig meget populære hjemmemarkedet på Island, samt rutene mellom Europa og Nord-Amerika. Islands geografiske plassering gjør at øya er perfekt for Europa/Amerika-ruter. Selskapet har i Norge ruter til Oslo og Bergen.