Det er noen måneder siden Oslo Lufthavn mistet posisjonen som størst i Norden når det gjelder antall reisende. Den posisjonen tok Kastrup Lufthavn ved København tilbake tidligere i år.
Det hindrer imidlertid ikke at den norske hovedflyplassen likevel kan smykke seg med tittelen «størst i Norden» på et viktig område:
Oslo Lufthavn er størst når det gjelder antall avganger per dag, og har god margin til sine konkurrenter i København, Stockholm, Helsingfors og Reykjavik.
En viktig del av forklaringen er den store innenrikstrafikken Norge har og som langt overstiger dansk innenriks, av naturlige årsaker.
Logger all trafikk
Det viser er fersk oversikt fra den europeiske flysikringsorganisasjonen Eurocontrol, som logger alle ankomster og avganger på de europeiske lufthavnene.
Oversikten flysmart24 her kan presentere, er oppdatert til og med siste uke.
Den viser antall flyvinger per dag, og at Schiphol-flyplassen i Amsterdam er størst, foran Istanbul Airport.
10 på topp-listen ser ser slik ut:
- 1. Amsterdam Schiphol – 1 363
- 2. Istanbul Airport – 1 344
- 3. Paris Charles de Gaulle – 1 303
- 4. London Heathrow – 1 293
- 5. Frankfurt Int. Airport – 1 150
- 6. Madrid Barajas – 1 065, 7. Barcelona Int. Airport – 899, 8. München Int. Airport – 863, 9. Palma de Mallorca – 784 og 10. Roma Fuimicino – 732.
Plasseringen for de Nordiske:
- 12. Oslo Lufthavn – 717
- 14. Kastrup København – 701
- 20. Stockholm Arlanda – 600
- 34. Helsingfors Vanda – 411
- Keflavik har ikke stor nok daglig trafikk til å bli med på Eurocontrols liste over de 40 største.
Vokser fra Oslo
Som flysmart24 har fortalt tidligere, har det i årevis pågått en konkurranse mellom Oslo og København om å være størst i Skandinavia.
Da er antall passasjerer det viktigste, siden det er dette flyselskapene ser etter når de planlegger nye ruter. Da er passasjer-potensialet avgjørende.
Her har Kastrup den klart ledende rollen, og den ble økt siste måned.
I april hadde Oslo Lufthavn 1,9 millioner passasjerer, mens Kastrup hadde 2,2 millioner. Måneden før var avstanden bare på et tusentalls reisende, men økte altså ril 220 000 i løpet av bare en måned.
Endrede reisevaner
For Avinor er flytrafikken fortsatt et godt stykke under det normale før pandemien, og da sammenligner man med siste hele normalår som var 2019. I april var trafikken 41 prosent større enn i fjor, men den samlede trafikken nesten 20 prosent under det nivået i 2019.
– Konsekvenser av endrede reisevaner, usikkerhet som følge av krigen i Ukraina, høy prisvekst og økt rentenivå bidrar til at trafikken fortsatt ikke er tilbake på nivåene før koronapandemien, sier konsernsjef i Avinor, Abraham Foss.
Han sier at trafikkutviklingen og reisemønsteret indikerer at det er innen ferie- og fritidsreisende innhentingen har vært sterkest. Forretningsreisende ligger fortsatt bak nivåene før pandemien.