Satser på nye favorittgjester – og det er ikke europeere

Turistkos på hotelltak i Palma på Mallorca. Nå er satsingen størst på luksus-turister. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Når turistmyndighetene på den spanske ferieøya skal lete etter marked for å vokse, er det ikke i Europa de setter inn støtet.

De har i en tid nå jobbet med å trekke spesielt amerikanere og kanadiere til Mallorca i en klar strategi om å satse mer på luksus-turisme, slik flysmart24 har skrevet tidligere.

Men kampanjen utenfor Europa stanser absolutt ikke der:

Nå er det brasilianere og meksikanere som er nye og interessante markeder.

«Kvalitetsturister»

Dermed er et nytt kapittel i Mallorcas forandring i gang – bort fra masseturismen og over til «kvalitetsturister.» Det er gjestene som ikke bare er interessert i sol og bad, men også ta for seg av andre tilbud øya har å by på.

Den tid tyskere, briter, svensker og nordmenn utgjorde de turistgruppene øyene satset mest på å trekke til seg, ser ut til å være forbi.

Mallorca, og de andre øyene i Balearene, satser på de velbeslåtte besøkende. De som er interessert i å bo luksuriøst og dyrt, og bruke massevis av penger mens de oppholder seg på øya.

Enormt forbruk

Ifølge avisen Diario de Mallorca er dette gjester som virkelig bruker penger på ferien.

De bruker rett og slett ti ganger mer enn andre turister.

De har et gjennomsnittlig daglig forbruk på mellom 2 000 og 2 500 euro – per dag per person. Det tilsier svimlende 23 000 – 30 000 norske kroner.

Enda mer bruker de som kjøper luksuspakker. Det inkluderer privatfly, privat sjåfører og high end-middager. Prisen? Det er det ingen som spør om.

Vil lokke flere

For amerikanerne er det likevel nye non stop ruter fra USA til flyplassen i Palma som har skapt grunnlaget for en kraftig vekst.

Nå håper spanjolene at de kan få effekt av nye ruter som er satt opp fra Lisboa til Palma, som de håper skal bringe sør-amerikanere til øya. Fra Lisboa er det ikke lange strekningen til Mallorca for brasilianere og meksikanere som kommer til Europa.

Men hardeste satses det på amerikanere:

Turistmyndighetene på Mallorca har blitt flittige og synlige gjester på amerikanske reisemesser, og målet deres er klart:

Tipser som hjemme

Trekke til seg enda flere velbeslåtte turister som tar for seg av de tilbudene Mallorca har. Seks nye luksushoteller er under bygging på Balearene og skal stå ferdig i 2023, fire av dem på Mallorca.

Amerikanerne er populære gjester på restaurantene.

Ikke bare er de rause i bestillingene, men også når de forlater. De tipser som om de skulle være hjemme i USA, opptil 20 – 25 prosent av sluttsummen.

Det er helt andre nivåer enn det nordmenn og andre europeiske gjester har for vane.