Mange nordmenn om bord – men ingen rute fra Oslo

København-ruten til Singapore Airlines har mange nordmenn om bord. Det hjelper ikke til å etablere en direkterute også fra Oslo. Foto: Shutterstock

Blant de flyselskapene som Oslo Lufthavn gjerne skulle sett hadde rute til og fra Gardermoen, er Singapore Airlines. Det vil i beste fall ta tid før det dukker opp her.

For selv om flyene er smekkfulle og det er mange nordmenn som reiser på selskapets nonstop-rute fra København til Changi-flyplassen i Singapore, må Norden-sjefen skuffe de som håper på en rute også fra Oslo:

– Vi planlegger foreløpig ikke å åpne en rute fra Oslo, sier Muhammad Raimi til flysmart24. Han er general manager for Singapore Airlines i Norden. 

Flydøren på gløtt

Selskapet har i årevis holdt flydøren på gløtt, og åpnet for muligheten for å starte en rute til Gardermoen.

Nordmenn er en stor kundegruppe hos selskapet, men er henvist til å reise fra København eller London for å fly Singapore Airlines direkte til Changi-flyplassen.

I tillegg til København, har selskapet også operert en rute fra Stockholm via Moskva, men den er av naturlige årsaker ikke mulig å drive i dag.

Samarbeider med SAS

Raimi fremholder at Singapore Airlines og SAS samarbeider om København-ruten, i et såkalt joint venture. De deler på inntekter og utgifter. Dette dekker behovet for flyvinger fra Oslo, mener han:

– Ja, vi er godt tilstede i det norske markedet gjennom vår joint venture med SAS. Med tilgang til våre flyruter både fra København og London, gir dette nordmenn gode tilslutningsmuligheter på ruter til og utenfor Singapore, mener Raimi.

Han sier at andelen nordmenn i setene fra København svinger en del, avhengig av årstiden. På business class er det imidlertid ikke langt mellom de norske reisende:

Nordmenn på business

– En stor del av det norske markedet er forretningsreisende, på grunn av den store konsentrasjonen av selskaper innen olje- og gassindustrien, så vel som marine bedrifter. Samtidig ser vi at et økende antall nordmenn velger å reise til destinasjoner langt unna på sine ferier, spesielt i Sørøst-Asia, sier Raimi.

Han forteller at nordmenns favorittreisemål hos selskapet er Bangkok, Ho Chi Minh-byen og Bali, men at de også ser en økende interesse for å reise til Singapore, både på jobb- og fritidsreiser.

Selskapet er i en kraftig økonomisk opptur: Det har lagt frem sitt beste resultat noensinne, og selskapet selv mener at dette skyldes at det brukte covid-nedstengningen konstruktivt.

Eneste direkte

– Her i Norden brukte vi passasjerflyene våre som fraktfly for å opprettholde handelsforbindelser og holde flyene i luften. Disse valgene gjorde oss i stand til å være først på vingene igjen og raskt gjenoppta driften, samtidig som vi imøtekom etterspørselen i markedet, da verden gjenåpnet, sier Muhammad Raimi.   

Singapore Airlines har flydd fra København Lufthavn til Singapore i 46 år, og er det eneste flyselskapet med direkte rute mellom de to metropolene.

Reiseglade nordmenn

Per i dag har selskapet fem ukentlige avganger.

Singapore Airlines joint venture med SAS har gitt reiseglade nordmenn muligheten til å reise sømløst til Asia de siste 10 årene.  

«En stor del av det norske markedet er jobbreisende»

Muhammad Raimi, general manager for Singapore Airlines i Norden. Foto: SA

Flyene fra København har stort sett vært fulle på samtlige avganger siden i fjor sommer.

Singapore Airlines opplyser at selskapet opplever solide bookinger i de kommende månedene. De mener en økt interesse fra nordmenn, dansker og svensker på utenlandsreiser til Sør-Øst Asia, Australia og New Zealand.