Stadig hører vi om flypassasjerer som lager kvalme om bord på fly i utlandet. Det ender ofte med store erstatningskrav, men at de også blir nektet å fly med flyselskapet etterpå.
Mindre kjent er det at også flyselskapene med virksomhet i Norge følger den samme praksisen. Nå kan flysmart24 fortelle om situasjonen i Norge.
– Av konfidensialitetshensyn ønsker vi ikke å gå ut med tall, men vi kan bekrefte at vi har personer som i dag er utestengt fra å kunne reise med SAS, sier pressesjef i SAS, Tonje Sund, til flysmart24.
Reagerer resolutt
Hos SAS er reaksjonen hard: De som viser dårlig oppførsel under en flyvning kan i de mest alvorlige sakene bli nektet om bord i en periode på ett år og oppover.
Det er i SAS og Norwegians befordringsbestemmelser at konsekvensen av å lage bråk om bord blir redegjort for:
Her står det at personer som har oppført seg upassende på et tidligere fly, og selskapene har grunn til å tro at slik oppførsel kan forekomme igjen, kan bli nektet å fly med selskapene.
Slåssing på Norwegian-fly
Hos Norwegian opplevde man nylig en dramatisk situasjon på vei til Alicante, da 15 nordmenn havnet i slåsskamp om bord.
Senior kommunikasjonsrådgiver Eline Skari sier at reisende som lager bråk om bord kan bli nektet å komme om bord:
– I Norwegian har vi null-toleranse overfor uregjerlige passasjerer. Dette innebærer at alle saker blir politianmeldt. I tillegg forklarer vi de anmeldte at de ikke er ønsket om bord på Norwegians flygninger før straffesaken er endelig avgjort. På generelt grunnlag er da slik at dersom passasjeren også har bestilt returreise med oss så blir denne kansellert, sier Skari til flysmart24.
Kan bli utestengt lenge
Hos SAS er det også kraftige reaksjoner mot reisende som oppfører seg upassende. På fagspråket omtales disse som «unruly passengers»:
– Vi deler inn slike hendelse i tre nivåer, der «unruly nivå 3» fører til utestengelse for en viss tidsperiode. Passasjerer kan også bli politianmeldt. Lengden av utestengelse avhenger helt og holdent av alvorlighetsgraden. Det kan fort handle om fra ett år og oppover, sier Tonje Sund.
Hun forteller at det for SAS sin del ikke handler om et høyt antall saker, men:
Alkohol med i bildet
– Enhver sak er imidlertid en for mye da det kan gå ut over sikkerheten til personale og passasjerer. Det er noe vi ikke kan akseptere. I snitt rapporteres det inn saker hver måned, av ulik alvorlighetsgrad, sier Sund.
Hun kan fortelle at det ofte er alkohol med i bildet når det oppstår situasjoner om bord.
– Veldig ofte kan handle om passasjerer som er verbalt ufin mot personalet eller andre om bord, fysisk utagerende eller nekter å følge beskjeder som blir gitt av personalet, forteller Sund.
Ville forlate flyet i luften
– Vi hadde en situasjon for noen år tilbake der en passasjer slo seg vrang om bord og forsøkte å forlate flyet via nødutgangen. Nødsklien som da utløses måtte byttes ut. Flyet ble stående på bakken i påvente av at teknikere som måtte flys inn. De over 150 medpassasjerene måtte overnatte på hotell. Den regningen ble svært høy – og sendt til passasjeren som forårsaket det hele, sier Sund.
Hun sier at passasjerer må være klar over at når man kjøper flybilletten, signerer man samtidig på visse regler og vilkår som inkluderer eventuelle konsekvenser dersom man forårsaker en unruly-situasjon.
– I SAS sin policy står det videre at alle passasjerer er full ut ansvarlige for egen oppførsel. De må være skikket til å fly, kunne evakuere i en nødsituasjon og følge beskjeder fra besetningen. Dette handler om både trivsel og sikkerhet for samtlige passasjerer og ansatte – både på bakken og i luften, sier Sund.
Høye beløp
Skari i Norwegian sier at det ikke er hjemmel i lovgivningen til å bruke såkalte svartelister.
– Dersom en anmeldelse leder til en domfellelse, vil det med stor sannsynlighet også inkludere en bot i tillegg til erstatning til flyselskapene for eventuelle utgifter som er påløpt. Utgifter kan for eksempel påløpe om flyet må avvike fra den opprinnelige flyruten og gå ned på en annen flyplass enn den som er planlagt. Disse utgiftene vil inkludere blant annet landingsavgifter, navigasjon, ekstra drivstoff, ekstra catering og avising, og vil variere. Beløpene kan bli høye, sier hun.