Det nye norske langdistanseselskapet Norse Atlantic Airways er i ferd med å løfte seg etter en tøff start.
Antall passasjerer økte med 20 prosent fra april til mai, og det sitter betalende passasjerer i stadig større andel av setene som blir lagt ut for salg.
Billettsalget har økt jevn og trutt siden februar:
Tredje måned på rad
– Vi er veldig fornøyde med å rapportere at mai var vår tredje høyeste fyllingsgrad siden driften startet, og å se en månedsmessig økning for tredje måned på rad, sier mannen bak Norse Atlantic Airways, Bjørn Tore Larsen, i en uttalelse etter at nye trafikktall ble lagt frem i dag.
Selskapet, som i løpet av høsten åpner nye non stop-ruter fra Oslo til både Bangkok og Miami, fløy i mai 58 600 passasjerer.
Syv av ti seter solgt
Selskapet hadde denne måneden en fyllingsgrad på 72 prosent, en økning fra 67 i april. Det betyr at det satt passasjerer i mer enn syv av ti seter som har vært til salgs i denne måneden.
Norse er et lavprisselskap, og disse er avhengige av høy fyllingsgrad for å lykkes økonomisk. Så langt har et for lavt belegg bekymret folk innen luftfarten som følger Norse.
Dagens tall er egnet til å skape ny optimisme.
Nye ruter …
I løpet av mai måned åpnet selskapet to nye ruter fra London Gatwick. Til Orlando og Fort Lauderdale.
På London Gatwick opererer flyselskapet nå tre ruter til USA. Her har selskapet store ambisjoner, og vil øke rutetilbudet etter hvert.
Fra 1. juli vil Norse bli den største langdistanseoperatøren til USA fra London-flyplassen når flyene på de nye rutene til Los Angeles og San Francisco tar av for første gang.
… og bedre punktlighet
Også på punktligheten går det bra for Norse:
Selskapet opererte totalt 243 flyvninger i mai. 80 prosent av de opererte flyvningene ankom innen 15 minutter etter planlagt ankomsttid. Det er marginalt bedre enn i aprill.
Selskapet har nå alle sine 15 fly av typen Boeing 787 Dreamliner i drift. Fem av flyene er fortsatt leid ut til det spanske selskapet Air Europa.