De som skal ut og reise med fly i sommer, kan puste lettet ut over at minst én av mulige flaskehalser nå er fjernet. Det blir ikke trøbbel med flyvelederne på flyplassen i København.
Det har er rykende fersk avtale mellom flyvelederne i DATCA og deres statseide arbeidsgiver Naviair.
Men avtalen har knapt rukket å bli kjent, før kritikken kommer. Partene har nemlig valgt å hemmeligholde avtalens innhold.
Kraftig provosert
I en pressemelding hyller partene hverandre for å ha fått en avtale, men ikke et eneste ord kommer ut om innholdet.
Avis-toppen reagerer sterkt på at offentligheten ikke får kjennskap til hva staten skal betale flyvelederne for å hindre kaos i flytrafikken i sommer.
Avtalen er kortsiktig. Svaret på hemmeligholdelsen kan være at den er så fordelaktig for flyvelederne både økonomisk og arbeidstidsmessig at begge parter ser seg best tjent med at innholdet ikke blir kjent for offentligheten.
Tjener 2 millioner i året
Flyvelederne har i flere måneder skapt trøbbel for avvikling av trafikken ved å unnlate å ta på seg nødvendige ekstravakter.
Det skjedde etter at de like etter årsskiftet i et brev til ledelsen krevde «kortere arbeidstid og en markant lønnsøkning.» Flyvelederne i Danmark tjener fra før av i snitt nesten 2 millioner norske kroner i året.
Etter flere tusen forsinkelser og kanselleringer har de imidlertid nå fått en ny avtale som gjør at tårnene bemannes som normalt, og sikrer arbeidsfred i de viktige sommermånedene.
Sikre normal drift
I pressemeldingen heter det at avtalen mellom Naviair og DATCA har som mål å bøte på den akutte mangelen på flygeledere, som har oppstått på bakgrunn av en for stor reduksjon i antall flygeledere under koronapandemien, samt mangelfull rekruttering gjennom 2010-tallet.
Fungerende administrerende direktør, Mads Kvist Eriksen, sier at han er glad for at partene i fellesskap har funnet gode løsninger.
Styrelederen for flyvelederne, Espen Blum i DATCA, sier at avtalen er viktig for å kunne finne langsiktige løsninger for fremtiden.