Fortsatt høy prisvekst, svak norsk krone og rekordhøy rente legger en demper på etterspørselen innenlands for Widerøe. Det viser selskapets trafikktall for juni.
– Markedet er fremdeles krevende og vi ser at etterspørselen etter flyreiser åpenbart preges av tøffere, økonomiske tider, sier konsernsjef Stein Nilsen.
For å stimulere til økt etterspørsel og kabinfaktor har selskapet derfor salgskampanjen intensivert og prisene tilpasset et mer prissensitivt marked fremover.
Sommer-svikt
– Vi håper dette vil styrke kabinfaktoren gjennom sommeren, heter det i meldingen.
Tallene han legger frem mandag for juni forteller om færre passasjerer enn i fjor, fallende kabinfaktor og at etterspørselen etter billetter i sommer ikke er så høy som selskapet hadde håpet på.
Widerøe har økt kapasiteten i markedet, uten at antall passasjerer har tilsvarende vekst.
Resultatet er en svekkelse av kabinfaktoren i juni – antall passasjerer i forhold til kapasiteten, heter det i mandagens melding.
Tar grep
Konsernsjefen innrømmer at markedet fortsatt er krevende:
– Vi ser at etterspørselen etter flyreiser åpenbart preges av tøffere, økonomiske tider. Vi fortsetter å tilpasse produksjonen til den etterspørselen som er forventet fremover. I tillegg tar vi en rekke grep for å stimulere etterspørselen for å fylle flyene fremover. Vi håper at de grep som vi tar på kampanjesiden vil få tilbake kabinfaktoren til der den skal være, sier Nilsen.
PS: Selskapet fløy 308 000 passasjerer i juni, og hadde en kabinfaktor på 67 prosent – mot 70 prosent i samme måned i fjor.