Slik er nye Gardermoen – skal gi bedre reiseopplevelse

Slik ser det nye området på Oslo Lufthavn ut. Det skal minne mindre om en flyplass, er ideen. Foto: Knut-Erik Mikalsen

I vel en måned har Oslo Lufthavn tilbudt et økende antall reisende et helt nytt område for shopping, nye spisetilbud, avslapping og underholdning.

Torget kalles det og det ligger sentralt plassert på flyplassen, straks etter at man har passert inngangen til utenlandsflyene. Der passasjerer lenge ble møtt av høye byggevegger, er det nå et åpent og lyst område.

Det skal skille seg ut fra resten av flyplassen:

Setter pris på området

– For oss er det viktig å legge til rette for en god reiseopplevelse allerede på flyplassen. Det nye området skal være litt mindre «flyplassaktig» enn øvrige avgangs-områder på lufthavnen. Vi er godt fornøyd med slik det nå fremstår og tror publikum setter pris på det, sier kommunikasjonssjef Harald Nygaard Kvam på Oslo Lufthavn til flysmart24.

Med det nye flyplassområdet er nok en utbygging på Oslo Lufthavn ferdig. Dette er områder som ikke kommer bare fordi det skal gi folk mer tumleplass og underholdning.

Utbyggingene har et klart bakteppe:

Må øke inntektene

Avinor trenger å øke sine kommersielle inntekter. Det vil si inntekter som kommer fra annet enn de avgiftene flyselskapene betaler for å benytte Gardermoen.

Artikkelen fortsetter under bildet

Det er godt med sitteplasser på det nye Torget på Oslo Lufthavn. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Flyplassene driftes med en modell som går ut på at inntekter fra de store flyplassene er med på å finansiere alle de små flyplassene som binder Norge sammen. Oslo lufthavn er inntektsmotoren i flyplass-Norge.

Investeringen i Torget er derfor viktig også for å styrke Avinors flyplasser økonomisk.

«Krisen er ikke over»

– Luftfarten er nemlig ikke ute av krisen som ble skapt av pandemien: Passasjertallene er ikke tilbake på normalnivå. I tillegg har vi fått kutt i taxfreekvoter, som slår tydelig inn på inntektssiden, sier Ramstad Westby.

Artikkelen fortsetter under bildet

De som har besøkt Oslo og har et godt minne eller tips til andre, kan formidle det på en egen stand som Visit Oslo står for. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Torget er en ny mulighet til å teste nye kommersielle konsepter.

– Avinor får inntekter fra omsetning på servering, butikker og taxfree. Derfor er det også et poeng å hele tiden utvikle oss og teste nye konsepter, slik at vi kan sikre at det vi kaller Avinormodellen består. Den har tjent Norge godt i mange år, og vi har kritisk infrastruktur som er veldrevet og uten vedlikeholds-etterslepet som vi ser på vei og jernbane, påpeker hun.

Ulike tilbud

Målet med å bygge Torget, sier hun, er å gi passasjerene en bedre opplevelse når de skal reise utenlands.

– Vi ønsker å ha et stort og åpent område med muligheter til å spise godt, shoppe eller bare slappe av i fine omgivelser mens man venter på flyet sitt, sier lufthavndirektør på Oslo lufthavn, Stine Ramstad Westby.

På Torget vil det dukke opp ulike tilbud utover i året. Kommunikasjonssjef Harald Nygaard Kvam forteller at det i sommer er jazz og blues hver torsdag.

Visit Oslo har ulike tilbud til de minste. i tillegg til at det senere i år vil dukke opp ulike salgsutstillinger fra de mange butikkene på flyplassen.