Plaget Widerøe kutter prisene for å øke etterspørselen

Det norske flyselskaper Widerøe sliter på innlandsmarkedet. Nå intensiveres kampanjene for å fylle flyene bedre. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Fortsatt høy prisvekst, svak norsk krone og rekordhøy rente legger en demper på etterspørselen innenlands for Widerøe. Det viser selskapets trafikktall for juni.

– Markedet er fremdeles krevende og vi ser at etterspørselen etter flyreiser åpenbart preges av tøffere, økonomiske tider, sier konsernsjef Stein Nilsen.

For å stimulere til økt etterspørsel og kabinfaktor har selskapet derfor salgskampanjen intensivert og prisene tilpasset et mer prissensitivt marked fremover.

Sommer-svikt

– Vi håper dette vil styrke kabinfaktoren gjennom sommeren, heter det i meldingen.

Tallene han legger frem mandag for juni forteller om færre passasjerer enn i fjor, fallende kabinfaktor og at etterspørselen etter billetter i sommer ikke er så høy som selskapet hadde håpet på.

Widerøe har økt kapasiteten i markedet, uten at antall passasjerer har tilsvarende vekst.

Resultatet er en svekkelse av kabinfaktoren i juni – antall passasjerer i forhold til kapasiteten, heter det i mandagens melding.

Tar grep

Konsernsjefen innrømmer at markedet fortsatt er krevende:

– Vi ser at etterspørselen etter flyreiser åpenbart preges av tøffere, økonomiske tider. Vi fortsetter å tilpasse produksjonen til den etterspørselen som er forventet fremover. I tillegg tar vi en rekke grep for å stimulere etterspørselen for å fylle flyene fremover. Vi håper at de grep som vi tar på kampanjesiden vil få tilbake kabinfaktoren til der den skal være, sier Nilsen.  

PS: Selskapet fløy 308 000 passasjerer i juni, og hadde en kabinfaktor på 67 prosent – mot 70 prosent i samme måned i fjor.