Flyselskapet slettet returbillettene for alle reisende

Flyselskapet LOT kansellerte returbillettene for en hel gruppe norske reisende. Det burde selskapet ikke ha gjort, mener flyklagenemnda. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Turen til Tyrkia gikk absolutt ikke slik den var planlagt for de åtte norske reisende. Da de fikk problemer på utreisen, kansellerte like godt flyselskapet alle billettene på returreisen.

De reisende ba om at returbillettene ikke måtte slettes. Likevel skjedde akkurat det og uten at kundene var klar over det.

Slik burde selskapet ikke ha opptrådt, mener flyklagenemnda. Den har nå hatt denne klagesaken til behandling.

Feil på navn

Selskapet det dreide seg om er det polske nasjonale selskapet LOT Polish Airlines. Turen skulle gå fra Oslo Lufthavn og til Istanbul, og via LOTs knutepunkt Warszawa. Den samlede billettkostnaden var på over 30 000 kroner.

Men, da gruppen troppet opp på Gardermoen oppsto problemene straks de skulle sjekke inn.

Det ble da oppdaget at navnene til seks av gruppens deltakere – alle barn – var feilstavet i forhold til navnene i passene deres.

Derfor reagerer de

De ble nektet innsjekket, og fikk beskjed om at navnene måtte rettes opp før de kunne slippe videre.

De kontaktet flyselskapet, men måtte vente så lenge i telefonen at de ikke rakk å få endret navnene før det var for sent.

Det er det som skjedde deretter som de reagerer på, og som gjorde at saken havnet i flyklagenemnda.

Flyselskapet slettet returbillettene deres, og det for hele gruppen. Dette til tross for at det var feil på seks av de åtte navnene.

Selskapet henviser til regler

LOT har svar nemnda at det er de reisendes eget ansvar å påse at navnene er skrevet riktig.

Når selskapet kansellerte returen hadde det sin forklaring i flyselskapets regler om at billettene skal benyttes i den rekkefølgen de er utstedt. Gruppen fikk refusjon ut fra de regler som gjelder for den aktuelle billettypen, trolig skatter og avgifter.

Når flyklagenemnda har sett på saken, gir den LOT medhold i at det var i selskapets rett å nekte gruppen ombordstigning med de navnefeilene som ble oppdaget.

Den er derimot uenig i LOTs vurdering om å slette også returbillettene.

Burde ikke ha slettet

Dette burde ikke skjedd, mener nemnda. Gruppen ønsket ikke å kansellere disse billettene, men i stedet finne en annen måte å komme seg til Istanbul på. Slik kunne de bruke sine allerede kjøpte returbilletter.

– Selskapet kansellerte returreisen før klager fikk anledning til å kjøpe nye utreisebilletter, og mot klagers uttrykte ønske. Nemnda mener det er urimelig overfor forbruker at han ikke får benyttet returbilletten i et tilfelle som dette. Når flyselskapet kansellerer returen mot klagers ønske mener nemnda at selskapet er ansvarlig for å refundere klager det han har betalt for hjemreisen, heter det i vedtaket der nemnda anbefaler at LOT refunderer de kansellerte returbillettene.