Slik blir du «alle flyansattes drømme-passasjer»

Klare råd fra ansatte på fly om hvordan reisende kan gjøre arbeidssituasjonen deres bedre. Til høyre Martinus Røkkum i SAS Norge Kabinforening. Foto: Knut-Erik Mikalsen/Trygve Bergsland, Parat

Mediene kan ofte fortelle historier om passasjerer som oppfører seg dårlig om bord på fly og er en pest og en plage for de andre reisende.

Det kan dreie seg om reisende som lar ungene herje fritt om bord, som blir beruset og ufin og de gir blaffen i beskjeder fra kabinpersonalet.

Dette er alle passasjertyper som skaper dårlig stemning. «Unruly passengers» omtales de på flyspråket. De skaper «uønskede hendelser» om bord, sier vi på norsk.

Egen liste

Men, det fins også en annen kategori reisende, de som oppfører seg skikkelig og ter slik flyansatte vil at alle alle skal gjøre.

De er heldigvis de aller, aller fleste.

En dansk avis for flyansatte, Fagbladet Luftfart, har satt opp en liste som skal fortelle hvordan man skal oppføre seg for å bli en populær passasjer.

Det er tips som vil virke kjente for de fleste, men som ikke alltid blir fulgt. Tipsene skal først og fremst gi de ansatte gode arbeidsvilkår, men samtidig også gjøre flyreisen smidigere for alle.

Norsk SAS-ansatt med ekstratips

Etter å ha fått listen forelagt av flysmart24, kan lederen for SAS Norge Kabinforening, Martinus Røkkum, si seg enig i alle punktene.

– Ta gjerne også med en oppfordring til de reisende om å ta med så lite håndbagasje som mulig, sier han.

I listen under har vi valgt å ta med en del av listen fra danskene, men supplert med innspill fra sjefen for den norske SAS-foreningen i Parat.

Dette er de beste tipsene

  • 1. Si hei og smil når du kommer om bord.
  • 2. Finn plassen så hurtig som mulig, slik kan boardingen kan skje raskt.
  • 3. Hvis du ikke får lukket bagasjehyllen, klarer de ansatte som regel heller ikke det. Finn alternativ plass for bagasjen.
  • 4. Bli sittende i setet når sikkerhetsannonseringen skjer.
  • 5. Ta ut øretelefonene når beskjeder blir gitt over høyttaler eller du blir snakket til.
  • 6. Husk at galleyet (kjøkkenet) er de ansattes arbeidsplass og spiserom, det er ikke kø-plass for toalettene.
  • 7. Unngå å oppholde deg i midtgangen under servering.
  • 8. Rydd opp i setet der du sitter og ikke legg igjen søppel.

Martinus Røkkum legger også til et generelt råd som hele den norske og internasjonale flybransjen har jobbet med den siste tiden.

Råder – og advarer

Det er en kjensgjerning at det ikke sjelden oppstår bråk om bord på fly, og at det har vært nødvendig for hele bransjen å komme med egne tiltak for å unngå at denne utviklingen skal fortsette, slik flysmart24 har omtalt.

Derfor legger Røkkum til følgende oppfordring og advarsel til reisende:

– Oppfør deg høflig og ikke drikk for mye alkohol. Det gjelder også de som besøker loungen før avgang. Vi har nulltoleranse for fulle folk og de som drikker medbragt alkohol, sier Røkkum.