Nye løsninger gjør flyreisen enklere ved forsinkelser

Norwegian tar i bruk nye digitale tilbud for å lette situasjonen for reisende ved forsinkelse eller kansellering. Foto: Knut-Erik Mikalsen

De som opplever forsinkelser og innstillinger på en flyreise, vet hvor kaotisk situasjonen kan rundt det å få tilgang til mat eller hotell i de tilfellene man har krav på det.

Nå har Norwegian tatt i bruk er par nye løsninger som vil forenkle slike situasjoner for sine reisende. Det vil gjelde for alle som har krav på matpenger fra flyselskapet (vouchers). Dessuten for de som trenger hotell ved mer omfattende forsinkelser.

– Vi søker hele tiden å ta i bruk teknologi som gjør det enklere for kundene, sier kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, Eline Skari, til flysmart24.

Får matpenger automatisk

Et av de nye tilbudene gjelder matpenger ved forsinkelser, kalt iCoupon.

Det nye er at matkortet, som man tidligere fikk manuelt tildelt, nå vil være knyttet til det nye boardingkortet. Det utstedes en digital voucher som rett og slett er knyttet til passasjeren boardingkort.

Bruken er enkel. Når man har funnet utsalgsstedet der man ønsker å bruke verdien i kortet, kan man så skanne strekkoden på boardingkortet. Det er i strekkoden hele forenklingen ligger:

Brukes som betalingsmiddel

– I strekkoden er flynummeret, reisedato og avreiseflyplass kodet inn slik at boardingkortet kan matches mot den voucheren vi har utstedt digitalt. Denne voucheren kan da brukes som betalingsmiddel hos utsalgsstedet, forteller Skari.

De reisende ser ut til å ta imot denne nye ordningen med stor tilfredshet, kan hun fortelle:

– Ja, etter lanseringen av har vi fått mange hyggelige tilbakemeldinger fra kunder som syntes dette er veldig effektivt og syntes at det fungerer fint, sier Skari.

Enklere å få hotell

En annen nyvinning gjelder i situasjoner der flyturen blir så kraftig berørt at det blir behov både for å få ny flyrute av selskapet og hotell på flyselskapets regning.

Den heter Stranded Flight Solution, og ble startet som et pilotprosjekt i fjor sommer.

– Ved å benytte dette tilbudet vil passasjerene umiddelbart få melding fra oss om de opprinnelige reiseplanene blir endret og om de behøver hotell. De reisende behøver ikke lenger å stå i kø ved skrankene for å få tildelt en hotellvoucher. Dette gjøres nå enkelt digitalt på mobiltelefonen, opplyser selskapet.

Allerede betalt

Helt konkret vil kundene få en melding fra Norwegian på telefonen med en lenke der kunden vil finne alle tilgjengelige hotell. Så kan den reisende selv kan velge hvilket hotel de vil overnatte på.

Selskapet opplyser at antall hotell vil avhenge av tilgjengelighet og pris.

Etter at kunden har sett over hotelltilbudet og funnet det som passer best, kan passasjerene umiddelbart bekrefte sitt valg. De slipper dessuten å tenke på betalingen:

– Det betyr at da de kommer til hotellet så er booking allerede gjort, og betalingen er belastet flyselskapets system, opplyser selskapet til flysmart24.