Rasjonerer flymaten – ansatte frykter sultne passasjerer

British Airways iverksetter forsøk med å ikke ta med mat til alle som har krav på servering. Dette for å hindre matkast. Foto: BA

Det nasjonale britiske flyselskapet, British Airways, har besluttet å prøve ut en ny praksis – angivelig som et miljøtiltak.

Selskapet vil simpelthen ikke ta med mat til alle reisende som har krav på gratis mat under flyvingen. Dette for å unngå å måtte kaste mat som eventuelt ikke blir spist.

Nå skal ansatte som nettsiden for flyansatte, Paddle Your Own Kanoo, refererer til mene at dette kan føre til at noen av de reisende vil få kjenne på sult under flyturen.

Kan snu raskt

Som svar på kritikken planene har blitt møtt med, sier flyselskapet at det vil følge nøye med på forsøket.

Det vil raskt justere måltidstilbudet om nødvendig.

Ideen er å ikke ta med mat til alle som reiser på lange flyruter.

Dette vil gjelde på enkelte sene og tidlige langruteavganger.

Vil helst sove

Erfaringen selskapet bygger på, sier det, viser at ikke alle vil ha mat servert.

De foretrekker heller å sove så mye som mulig av turen.

I et internt notat forklarer selskapet at prosjektets mål er å kutte ned på berget av matavfall som samler seg på slutten av hver langdistanseflytur.