Fikk ikke det bestilte flysetet – og ikke penger tilbake

Mannen hadde betalt for en spesiell seteplassering hos Icelandair. Den fikk han ikke, fordi selskapet byttet flytype like før avgang. Foto: Shutterstock

Flyselskapene er ivrige etter å selge tilleggsprodukter for de som skal reise. Ikke minst er muligheten for at de reisende kan kjøpe seg en bestemt seteplass svært innbringende for dem.

Det var akkurat det en mann, som skulle reise fra Oslo til Reykjavik med Icelandair, gjorde.

Han punget ut 17 euro, rundt 190 norske kroner, da han sjekket inn på nettet dagen før. Han flyttet seg til en bedre plassering. Fra midtsete på rad 14 i flyet til et sete ved midtgangen lenger frem i flyet, på rad 7.

Ble sendt bakover igjen

Stor var derfor skuffelsen da han skulle gå om bord i flyet. Da fant han ut at selskapet hadde flyttet ham tilbake til den raden han hadde betalt for å slippe – 14. Nå med vindussete.

Han forlangte derfor pengene tilbake fra Icelandair. Men, han opplevde at flyselskapet nektet å imøtekomme hans krav.

Derfor havet saken i flyklagenemnda, som nå har behandlet mannens krav.

Flyselskap: Kan ikke garantere

Icelandair har i sitt svar til nemda forklart at selskapet ikke kan garantere for at bestilt plass kan tildeles når de av sikkerhetshensyn, operasjonelle og juridiske krav medfører at flyselskapet må omrokkere på tildelte seter.

Det var det som skjedde denne gangen, hevdet selskapet. Det måtte av operasjonelle årsaker bytte flytype rett før den aktuelle avgangen.

Da ble mannen tildelt sete i forhold til den billettkategorien han opprinnelig hadde bestilt, og havnet derfor igjen bak i flyet.

Kunne ikke stemme

Utgifter til kjøp av bestemt sete er ikke refunderbart, viste selskapet til, og nektet derfor å refundere de 17 euroene.

Nå har flyklagenemnda sett på saken, og er klar på at Icelandair bør betale tilbake pengene mannen hadde brukt for å få seg et bedre sete.

Nemnda har nemlig gransket Icelandairs reisevilkår og funnet ut at selskapets egen forklaring om at utgifter til betalt sete ikke kan refunderes, ikke stemmer.

Punktet som redder mannen

Den viser til at punkt der det tvert imot heter at det kan ytes refusjon av kjøpt tilleggstjeneste ved ulike situasjoner, deriblandt bytte av flytype.

Nemnda sier at bestemmelsen om at slike tjenester er ikke-refunderbare, er i situasjoner der reisende angrer seg og ønsker å kansellere tilleggstjenester de har kjøpt. Dette var ikke en slik sak. Det var Icelandairs flybytte som gjorde at de måtte flytte mannen.

Derfor er det enket for nemnda å konkludere med at Icelandair bør betale mannen tilbake 17 euro siden den reisende ikke fikk det setet han hadde bestilt og betalt ekstra for.