Avbrøt ferien før tiden – orket ikke støy og dårlig mat

Hotell Oasis Belorizonte i byen Santa Maria ligger helt sør på øya Sal, Kapp Verde. Foto: Shutterstock

De to nordmennene skulle nyte late og behagelige feriedager i tre lange uker på Kapp Verde-øya Sal. Men etter litt over en uke hadde de fått nok.

Øyferien ble en stor nedtur. De avbrøt ferien og reiste hjem. De forteller at de ikke orket mer av støy, dårlig hotell og dårlig mat.

De måtte ordne seg hjemtransport selv. Derfor mente de det var både rett og rimelig at reisearrangøren, Ving, dekket disse utgiftene på i overkant av 11 000 kroner.

Problemene meldte seg raskt

Men, det sa Ving nei til. Derfor endte saken i pakkereisenemda. Den har nå vurdert de to nordmennenes krav på penger, refusjon av den delen av ferien de ikke benyttet og noen mindre utgifter.

Utgangspunktet for det hele var en turen som gikk til hotell Oasis Belorizonte i byen Santa Maria, helt sør på øya Sal.

Det varte ikke lenge før problemene meldte seg. Over alt på hotellet var mye og høy lyd på grunn av arrangementer med veldig høy musikk med mye bass. Dessuten mennesker med for mye alkohol i blodet, skrev de i klagen.

Kunne ikke bruke strand eller basseng

Resultatet var at reisefølget verken kunne oppholde seg ved stranden eller bassengområdene hvor det foregikk arrangementer fra kl. 10:00 hver morgen til langt på kveld.

På grunn av varmen, migrene, kombinert med den enes diabetes kombinert med mye støy, medførte dette at vedkommende måtte besøke den lokale klinikken.

Der ble det konstatert høyt blodtrykk, migrene og dehydrering. Det gjorde at klager fikk tilført 2 liter intravenøs væske, tilsatt salter og næring.

Alltid lang kø

Maten var også en nedtur. Frokosten, skrev de i klagen, var det mest spartanske de har vært borti, både i forhold til variasjon og kvalitet.

Lunsjene og middagene var det samme. De skrev i klagen at dersom de ikke var der med en gang varmmaten ble satt ut, var den kald. Spesialrestaurantene var bra, men bord måtte bestilles dagen før, og kun en gang per uke. I barene var det alltid lang kø skrev de.

Ving svarer at hotellet markedsføres som et sted med en enkel all inclusive. Dessuten at hotell-beskrivelsen opplyser at det er et mellomklassehotell og stort hotell med mange barer og restauranter.

Forsikringssak

Reiseselskapet anfører også at de var i kontakt med klageren under oppholdet, men at vedkommende ikke ga utrykk for noe ønske om å bytte hotell.

De ville reise hjem før tiden, men dette betraktet Ving å være en sak for forsikrings-selskap hvis det dreide seg om sykdom.

Nemnda har falt ned på samme konklusjon som Ving. Den konkluderer med at den ikke kan se at det foreligger forhold ved pakkereisen som berettiger prisavslag eller refusjon for hjemreise.

– Dette er ikke kostnader Ving blir ansvarlig for, men som klager selv må bære, mener nemnda.