«Dårlig nytt for SAS og alle de andre konkurrentene»

SAS og de andre flyselskapene vil få trøbbel når Ryanair åpner base i København, mener analytiker. Foto: Shutterstock

Det irske lavprisselskapet Ryanair er på full fart inn med en større satsing i Skandinavia. Det er dårlig nytt for SAS og alle de andre konkurrentene, mener analytiker.

Jacob Pedersen er sjefanalytiker i danske Sydbank, og kjenner skandinavisk luftfart inngående. Nå varsler han tøffere dager for flyselskapene.

Tirsdag varslet Ryanair at selskapet skal etablere seg med base på Kastrup. Det betyr at det ligger an til tøffere konkurranse for spesielt SAS og Norwegian.

Vil presse de andre

Når Ryanair rykker enda tyngre inn vil kunne endre hele konkurranse-situasjonen, mener Pedersen.

At Ryanair åpner base betyr i første omgang at selskapet skal ha to fly tilknyttet Kastrup permanent, men flere skal ifølge konsernsjef Michael O’Leary komme etter hvert.

Det betyr at selskapets slagkraft blir økt.

Med sine billige billetter kommer Ryanair til å presse de andre selskapene til også å kutte sine billettpriser.

Vil ta trafikk fra konkurrentene

Pedersen tror dette kan skape problemer både for SAS og spesielt lavprisselskapene som operer på flyplassen:

– Ryanairs planer er definitivt dårlige nyheter for SAS, og sikkert også for de andre konkurrentene. Basen kan styrke Ryanairs tilstedeværelse og over en periode sikkert øke selskapets markedsandel på Kastrup. En del av Ryanairs vekst vil komme fordi selskapets lave priser tiltrekker seg nye passasjerer, men Ryanair vil garantert også ta markedsandeler fra de andre flyselskapene på lufthavnen, skriver Pedersen i sin analyse.

SAS utsatt

Når Pedersen trekker frem SAS spesielt, er det fordi han har sitt største fokus på dette selskapet og at SAS er det største flyselskapet på Kastrup.

Han frykter at Ryanairs planer kan skape problemer for SAS’ gjenoppbyggingsprosess. Selskapet er fortsatt inne i en konkursbeskyttelse i USA.

– Vi vurderer det slik at Ryanairs etablering av en base på Kastrup kan skape et mye sterkere grunnlag for selskapets videre ekspansjon i København, og dermed øke risikoen for betydelig sterkere lavpriskonkurranse på SAS’ hjemmebane, mener Pedersen.