Flyselskapet Norwegian åpner nå for å kjøpe større fly enn de Boeing 737-flyene selskapet i dag opererer med.
Det er snakk om å se på en ny versjon av de tidligere så ulykkesbelastede Max-flyene. De er hakket større enn de flyene av denne typen Norwegian har i dag.
Flytypen heter Boeing 737 Max 10, og har flere seter enn de 16 Max-flyene som Norwegian allerede har i drift.
I bruk neste år
Norwegians flyflåte består i dag av en blanding av Boeing 737-800 og Boeing 737 Max 8. Disse to er det nesten ikke mulig å se forskjell på, og tar begge inntil 189 passasjerer.
Det konsernsjef Geir Karlsen sier nå er at selskapet ser på en større type som er under produksjon hos Boeing, og som heter Boeing 737 Max 10.
Den er ventet å kunne tas i bruk i løpet av 2024.
Flere seter
Dette flyet kan ta flere passasjerer. Det kan ha opp til 225 seter. Det er 36 flere passasjerplasser enn dagens versjoner av Norwegians versjon av 737-flyene.
Norwegian har inntil nå vært avventende på grunn av flyets rekkevidde. Nye opplysninger skal imidlertid ha fjernet denne bekymringen, ifølge Karlsen.
Avgjørende for kjøp vil også være at flyet har lavere drivstoff-forbruk enn de andre versjonene. Det vil ha økonomisk betydning for kundene, og også gi en etterlengtet miljøeffekt for bransjen.
En konkurrent
Det vil passe å bruke på Norwegians litt lengre ruter og der etterspørselen er stor, for eksempel til reisemål som det sørlige Spania og Kanariøyene.
Under presentasjonen av siste kvartalsrapport torsdag, sa Karlsen at flytypen kan bli brukt på en ny base i utlandet. Hvor denne skal ligge, har Norwegian ennå ikke offentligjort.
Max 10-flyene er regnet å være en konkurrent til Airbus A321-flyene, som har blitt en stor suksess hos mange selskaper.
Mareritt-start
Disse er laget i en versjon som også blir brukt på ruter mellom Europa og USA. Bl.a. bruker SAS flytypen på noen av sine avganger mellom Oslo og New York.
Max-flyene fikk en meget vanskelig fødsel og ble et mareritt for Boeing da to av flytypen styrtet i 2018 og 2019.
Etter det ble alle Max-flyene satt på bakken kloden over, og først godkjent for bruk igjen av flymyndighetene to år senere.