I høysesonger er det ikke uvanlig at flyselskaper må ty til innleie av flykapasitet for å få rutetilbudet til å gå opp. Da har de som regel det som kaller en wetlease, innleie av både fly og mannskap.
Det at reisende dermed har blitt presentert for et annet og ofte dårligere flyprodukt enn det de har ventet, kan for mange føre til sterke, negative reaksjoner.
For alle disse er beskjeden fra flyanalytiker Jan Ohlsson dårlig nytt: – Innleie av fly er noe som vil fortsette, sier Ohlsson til flysmart24.
Misnøye og engstelse
Folks reaksjoner på å skulle fly med et annet selskap enn det de har kjøpt billettene hos, har som regel et par hovedårsaker:
Ett er at mange ikke liker å reise med flyselskap som de ikke kjenner til eller har hørt navnet på før. Et annet er ofte at produktet – servering, seteavstand, nett-tilgang – kan være et helt annet på det innleide flyet enn det de har bestilt og betalt for.
At innleiefly ofte er av eldre modell enn ruteflyenes egne maskiner, hjelper heller ikke på mange passasjerer sin misnøye og engstelse. Og, mange er hvitmalte, nettopp fordi de skal brukes hos ulike selskaper.
Eldre fly
I fjor sommer fikk Norwegian mye tyn for å tilby reisende fly fra Litauen, Polen, Malta, Kroatia og Spania. Publikum ble møtt av flyselskaper som Airhub Airlines, Heston Airlines, Trade Air, AlbaStar og AirSeven.
I sommer er det SAS sin tur til å få kritikk for dette, etter å ha leid inn fly fra det latviske flyselskapet Smart Lynx. Smart Lynx har hovedsakelig operert i Sverige, men også på ruter til og fra Norge.
Dette har vist seg å være fly som har vært opptil 19 år gamle.
Aviser har skrevet om passasjerer som har blitt møtt med seter som har vært plastret sammen, og dårlig service der ansatte ikke har kunnet snakke eller forstå engelsk.
Tvinger frem innleie
Flyselskapene avviser kritikken og svarer at disse flyene oppfyller de samme sikkerhetskrav som alle andre fly i kommersiell drift i Europa.
Flyekspert Jan Ohlsson er en av Sveriges mest anerkjente analytikere og har fulgt luftfartsmarkedet inngående gjennom flere tiår.
Han sier at det å leie inn fly har blitt svært vanlig hos de fleste store flyselskaper, unntatt Ryanair og Norwegian i år. Dette fordi flyreising i dag har en klar topp om sommeren med mange fritidsreisende.
Klarer seg selv
Dette tvinger flyselskapene til å leie inn ekstra kapasitet fordi de kun trenger å fylle på med ekstra kapasitet noen uker hvor de har topp-trafikk.
Ellers i året er trafikken lavere og da klarer selskapene seg med den flyflåten de selv har.
– Derfor vil innleide selskaper – ofte med hvitmalte fly – som fenomen være på plass hver sommer i mange år fremover hos flyselskaper nær deg, sier Ohlsson.
Godt fornøyd
Han avviser at det er grunn til å frykte dårligere teknisk standard sammenlignet med våre egne ruteselskaper:
– Absolutt ikke. Disse selskapene gjennomfører serviceprogrammet som entreprenørselskaper følger. Meningene er forskjellige om Smart Lynx, men mange forsvarer selskapets ansatte for god serviceinnstilling også. Jeg har selv hatt god erfaring med f.eks. Carpatair som flyr for Air Baltic. I Norge er det Air Baltic som flyr en del for SAS og Air Baltic har et høyt servicemål, sier Ohlsson.
«Kommer tilbake»
Han sier at mange i det norske markedet vil få stifte bekjentskap med fly de ikke har vært kjent med fra før, og at det er like greit å venne seg til at innleide fly vil forekomme:
– Ja, det må vi definitivt venne oss til. Oslo har hatt Avion Express og Get Jet på ulike flyvninger i sommer som har fløyet portugisiske TAP og charterselskapet Sunclass innimellom. Også spanske Vueling, Luxair og andre har fløyet hvite fly. Norwegian trenger ingen akkurat nå. Men fenomenet er der. Også for KLM, Air France, Eurowings og Swiss. Og fremfor alt er de her om sommeren. De kommer også tilbake i 2024, sier Ohlsson.