I noen tilfeller kan man med fasiten i hånd slå fast at «meldingen om ens død har vært betydelig overdrevet.» Det kan man for eksempel si om verdens største passasjerfly, Airbus A380.
Da pandemien rammet verden i mars 2020, klappet også det globale reiselivet sammen.
Mange av verdens store flyselskap måtte i all hast kvitte seg med fly, og mange ble sendt ut i ørkenen for aldri å komme tilbake.
Satt bort «for å dø»
Også verdens største passasjerfly, Airbus A380, ble «satt bort for å dø.» Det var for dyrt i bruk, og ville aldri bli lønnsomt igjen. Flere selskap tok derfor farvel med sine fly for alltid. Trodde de.
Så har det viste seg at flere selskap har satt parkerte kjempejumboer inn i trafikk igjen. Mangelen på fly har vært stor og trafikken har vokst raskere igjen etter selskapene hadde sett for seg.
Nå har 10 ulike selskaper flygiganten i bruk.
Singapore Airlines skal fly gigantflyet til Europa igjen, til Frankfurt. Lufthansa øker antall A380-ruter fra huben i München. British Airways setter inn superjumboen på flere ruter til USA.
Tilbake til verdensmetropol
Også Etihad Airways har besluttet å ta flytypen inn i flåten, og skal i likhet med Qatar Airways bruke den fast på London Heathrow-ruten.
Det er imidlertid ingen flyselskap i verden som kan måle seg med Emirates, når det gjelder bruken av A380.
Og, for de som ikke har rukket å teste det å reis med verdens største passasjerfly ennå, kan Emirates’ Norge-sjef, Terje Grue, komme med en god melding:
Har blitt en legende
– A380 forblir en del av vår flåten frem til godt ut på 2030 tallet. Den er blitt en legende, og for mange forbindes den nok med oss og vårt ikoniske brand. Med god plass og høy passasjerkomfort i alle klasser er den svært populær. sier Grue til flysmart24.
Emirates har ikke bare tatt flere av flytypen inn i trafikk igjen, de skal også få et skikkelig interiørløft:
– Vi er nå i en prosess ved å installere premium economy i flere av våre A380, og samtidig får alle kabinene om bord også en «face lift», hvor spesielt farger og materialer endres, slik at det får en mer moderne stil, sier Grue.
Skandinavia-rute
Den eneste ruten i Skandinavia som Emirates har fløyet med A380, var mellom Dubai og København. Den ble stanset av pandemien.
Etter oppstart av ruten igjen har den vært fløyet med en Boeing 777, samme flytype som selskapet bruker på sin daglige rute mellom Gardermoen og Dubai.
Kommer A380 tilbake på København-ruten?
– Vi evaluerer hele tiden hvordan vi på en mest mulig økonomisk og bærekraftig måte kan utnytte flåten, og København og mulig A380 er også en del av denne prosessen. Foreløpig fortsetter vi med vår Boeing 777 til København, sier Grue.