Det er ikke mange charterselskap som fremdeles flyr med egne fly i det norske markedet. I dag er det kun Ving, og sporadisk også TUI, som har egne fly i sving i Norge.
For Ving er det en del av forretningsmodellen å kontrollere hele verdikjeden – de selger reiser, de eier hoteller og disponerer egne fly.
Nå skjer det en oppgradering hos Ving som vil komme det norske markedet til gode, med nye og mer moderne fly enn i dag. Det gjelder blant annet langdistanseflyet Airbus A330 som det har vært mange problemer knyttet til.
Gleder seg
Det blir brukt på de store destinasjonene med mange reisende, og på de lengre flyvningene.
– Jeg er både stolt og glad over planene til Sunclass der man over tid bytter ut hele sin flyflåte til en mer moderne flyflåte. Det er dessuten bra i et bærekrafts-perspektiv, sier Norge-sjefen for Ving, Marie-Anne Zachrisson, til flysmart24.
Sunclass Airlines er en del av Nordic Leisure Travel Group, som også eier norske Ving.
Utskiftingen av fly skjer i forbindelse med konsernets planer for å oppgradere hele dagens flyflåte. Den består av de store Airbus A330 og de noe mindre Airbus A321.
Oppdrag i Norge
Den første etappen har kommet i gang. Et av de nye flyene har allerede vært i trafikk i mange måneder nå:
Det er den store Airbus A330 900neo som kom i vår.
Flyet er stasjonert i Sverige, men har vært på oppdrag en rekke ganger i Norge. I høst kommer nok et nytt fly, en Airbus A321neo.
De som har fløyet den nye flytypen vil også ha fått testet en ny type seter som selskapet håper også skal gjøre reisen mer komfortabel. De nye flyene skal i tillegg ha redusert støynivå.
Gammelt fly
– Vi ser via undersøkelser at gjestene som sitter om bord på de splitter nye flyene er fornøyde, sier Zachrisson.
Norge må riktig nok vente på å få nytt fly fast stasjonert her i landet.
I Norge har Ving fløyet med et aldrende Airbus 330-fly, som selskapet har måttet ta ut av trafikk i måneder på grunn av teknisk gjennomgang.
Etter hvert skal dette flyet skiftes ut.
Nytt også i Norge
– Vi vil bytte ut langdistanseflyet A330-flyet vi bruker i Norge, med et nytt Airbus A330 900neo. Tidspunktet for dette byttet kan vi ikke si noe bestemt om nå, sier informasjonssjef i Sunclass, Sofie Lund, til flysmart24.
Den overordnede planen for Sunclass er å ha fullført en fornyelse av hele flyflåten innen 2030. Det henger igjen sammen med målet om å redusere utslippene med 25 prosent innen dette året.