Satset dristig – fant marked for turister og jobbreisende

Air Serbia startet Oslo-rute igjen i 2020. Det har vist seg å være en god satsing. Foto: Shutterstock

Det var ikke åpenbart at passasjertrafikken ville ta seg opp igjen da Air Serbia satset på å starte rute til Oslo Lufthavn igjen.

Det var på høstparten i 2020, og bare noen måneder etter at korona-pandemien hadde lammet det meste av reiselivet.

Det viste seg imidlertid å bli en god satsing.

Ruten trafikkeres i dag i direkte konkurranse med Norwegian, og viser god utvikling.

Fra to i uken til daglig

Da Air Serbia startet ruten var det med et forsiktig opplegg, med bare to avganger i uken.

Selskapet økte etter hvert til daglige avganger på ruten mellom Gardermoen og Beograd, og har nå fire avganger per uke.

– Dette er mulig takket være en økende etterspørsel etter flyvninger mellom Beograd og Oslo, sier kommunikasjonsrådgiver Ana Jakovljević i Air Serbia til flysmart24.

Familie og venner

Hun sier at et betydelig antall passasjerer fra Oslo velger Beograd som transittpunkt.

De benytter forbindelsene Air Serbia tilbyr til mange reisemål i det sørlige Europa.

Ruten til Beograd har blitt populær både blant nordmenn på ferie og for serbere som skal besøke familie og venner.

Økt etterspørsel

Air Serbia, som før var kjent som Jat Airways, er det nasjonale flyselskapet i Serbia og har sitt rutenett i Europa, Midtøsten og Nord-Amerika.

Etter å ha opplevd en gradvis økende etterspørsel, gikk selskapet etter hvert opp til fem avganger i uken på denne ruten.

Og så i juni, ble det lagt til ytterligere to avganger og dermed daglige forbindelser mellom våre to hovedsteder.

Flyr fortsatt til Russland

– Air Serbia har kunnet øke antall frekvenser på ruten Oslo-Beograd på grunn av at både norske kunder, så vel som serbere, har sett fordelen av denne raske og smidige forbindelsen mellom våre to land. Dagens drift har vist at både nærings- og fritidssegmentet er likt representert på strekningen, sier Jakovljević.

Air Serbia har imidlertid blitt omstridt, siden selskapet er et av de få som har opprettholdt sin rutevirksomhet til Russland etter vestens sanksjoner etter invasjonen i Ukraina.