Slutt for arbeidshesten – snart siste avgang hos SAS

Den 19. november flyr SAS for siste gang med et Boeing 737-fly i rute. Flytypen blir erstattet med det nye og mer moderne Airbus A320. Foto: Stein Olsen/Flickr: stein380

Søndag den 19. november blir en historisk dag for flyselskapet SAS. Da skal dets mangeårig arbeidshest ha sin aller siste tur for selskapet.

Det er snakk om Boeing 737-flyene som ikke lenger skal bli å finne i SAS’ flåte.

Denne søndagen i november flyr 737-flyet Dag Viking for siste gang i rute for Skandinavias største flyselskap, og overlater arenaen til SAS’ nye kort- og mellomdistansefly Airbus A320neo. Det er et mer moderne og mer drivstofføkonomisk fly.

«På tide å si farvel»

Passende nok har denne siste avgangen rutenummer SK737, og er satt opp på strekningen Arlanda til Gardermoen.

– Boeing 737 har tjent oss godt, men det er på tide å si farvel til dette ikoniske flyet for å gjøre plass for neste generasjon. Det er mer effektive fly som vi har faset inn de siste årene, skriver SAS på sosiale medier om flytypen.

Dette blir en helt spesiell flyvning, på flere måter.

Det blir ikke bare SAS’ siste 737-flyvning, det blir også en flyvning som ikke kommer til å følge den samme trasé som normalt på denne vanligvis korte strekningen.

I luften over 2 timer

Flyvningen, som tar av fra Stockholm klokken 18.37, lander ikke på Gardermoen før 2 timer og 3 minutter senere. Det er dobbelt så lang flytid som normalt.

Forklaringen er mest sannsynlig at pilotene på denne avgangen ikke vil velge den korteste strekningen, men fly til flere steder på ruten vestover.

Det samme skjedde da SAS i desember 2019 hadde siste avgang med en av 737-flytypene, det var da Boeing 737-600 som ble pensjonert.

Formasjon på himmelen

Da gikk ruten fra Stockholm, via Gøteborg og etter hvert Kastrup utenfor København, før det satte nesen mot Oslo og Gardermoen.

Over Skagerrak tok pilotene noen helt bestemte svinger slik at de som fulgte flyvningen på nettsteder som Flightradar24 kunne se at flyet laget et 600-tall på himmelen før det satte av gårde mot Gardermoen.

På sosiale medier har det allerede dukket opp oppfordring til SAS om at den siste avgangen med Boeing 737 flyet må skrive «737» på himmelen før det lander.

– Vent og se, er svaret fra SAS.

DC-9 og MD-80

Avgangen står oppført som «ikke tilgjengelig» for bestilling. Den kommer til å fly fylt opp av flyentusiaster og gjester.

SAS har hatt 737-flyene i sin flåte siden 1989.

Flytypen tok da over etter legendariske McDonnell Douglas DC-9 og senere MD-80/90. Det var de lange og slanke flyene med motorene bak, og som i mange år var selve kjennetegnet på SAS.

Den siste flyturen med denne flytypen gikk i oktober 2013. Det ryddet veien for Boeings ulike utgaver av Boeing 737, en flytype som nå altså blir pensjonert i SAS’ flåte.