Flyekspert: – Lufthansa slår til for å kapre SAS-kunder

Flyanalytiker Jan Ohlsson (t.h.) tror Lufthansa-gruppen vil bygge seg opp i Norge og Skandinavia for å svare på Air France-KLM oppkjøp i SAS. Foto: Lufthansa/Privat

Når SAS fra neste år går ut av Star Alliance for å bli en del av Air France-KLM gruppen, vil Lufthansa-gruppen øke trykket hardt i Norge og Skandinavia.

Det tror en av Skandinavias mest innsiktsfulle flyanalytikere, svenske Jan Ohlsson.

– Lufthansa-gruppen vil forsvare og ivareta Star Alliance-markedet når SAS blir en del av Skyteam, sier Ohlsson til flysmart24.

Slutt på samarbeid

Det vakte oppsikt da SAS tirsdag gjorde det kjent at det europeiske flykonsernet Air France-KLM er en ny eier i SAS.

En av konsekvensene er at SAS forlater verdens største flyselskapsallianse, Star Alliance, og flytter Euro Bonus over i Skyteam der Air France-KLM hører hjemme.

Samarbeidet i Star Alliance har gjort at nordmenn har kunnet fly med andre selskaper i alliansen, og likevel tjent opp bonuspoeng med SAS og ellers nytt godt av goder som rutesamarbeid og flyplasslounger.

SAS har hatt samarbeid med andre allianseselskaper som Lufthansa, Swiss, TAP Portugal, Turkish Airlines, Ethiopian Airlines ut fra Norge.

Vil reagere

Nå blir det slutt på alt dette. SAS skal i stedet inn i allianse med selskaper som spanske Air Europa, tsjekkiske Czech Airlines, amerikanske Delta Air Lines og italienske ITA Airways. Ingen av disse har norske ruter.

Nå tror ikke den svenske analytikeren at Lufthansa-gruppen og Star Alliance blir sittende rolig å se på at SAS og Air France-KLM regjerer i Norge og det øvrige Skandinavia.

– Lufthansa-gruppen kommer nok til å reagere. Konsernet har en rekke flyselskaper og de vil trolig prøve å beholde sine Star Alliance-kunder på en eller annen måte, sier Ohlsson.

Mange selskaper

Lufthansa-gruppen har nemlig en liten «hær» av selskaper som kan brukes i en opptrapping i Norge.

Foruten Lufthansa selv, dreier det seg om Swiss Air Lines, Brussel Airlines, Austrian Airlines og ikke minst lavprisselskapet Eurowings. Eurowings satser stadig mer her i landet, men er ikke en del av Star Alliance.

Når flysmart24 forelegger Lufthansa spørsmålet om hvordan det vil reagere på at Norge og Skandinavia får kraftig redusert Star Alliance-tilstedeværelse, svarer de først at de ikke vil si noe om dette i det hele tatt.

«Får ingen innvirkning»

Så, litt senere kommer det en litt mer utfyllende epost:

– SAS er en god og mangeårig partner av Lufthansa. Gårsdagens kunngjøringer har ingen innvirkning på samarbeidet. Utover det kommenterer vi ikke SAS sine kunngjøringer, skriver pressetalsmann Boris Ogursky i Lufthansa til flysmart24.

Analytiker Jan Ohlsson mener den nye situasjonen også bør få den følge at Konkurransetilsynet fremskynder godkjenningen av Norwegians oppkjøp av Widerøe.

Dette for å sikre priskonkurransen på det norske markedet.

Bedre i Sverige

– Konkurransemyndigheten må tenke nytt og godkjenne avtalen. Det er selvsagt bekymringsfullt at vi får færre og færre flyselskaper i Europa. Men for å møte de store elefantene må også Norwegian få vokse. Det kan føre til lavere priser, ikke høyere. Konkurranse er nøkkelen til fornuftige flypriser i tider med lav kroneverdi og dyre tider generelt. Sverige ligger faktisk noe bedre an her med flere konkurrenter enn i Norge, sier Ohlsson.

Han mener ellers at Air France-KLM er den beste livbøyen SAS kunne få:

– Men SAS må nå gjennom den reelle rekonstruksjonen med store besparelser og reduserte kostnader. For 600 millioner i tap i august, med høyt belegg og høye flypriser, er ikke noe de nye eierne vil tolerere. Alt ulønnsomt skal fjernes. For de dyre flybillettene SAS nå hadde, tiltrekker seg ikke norske og svenske budsjettreisende. Det vet Air France-KLM, sier Ohlsson.