Et ukjent antall medlemmer av SAS’ lojalitetsprogram Euro Bonus har reist så mye at har kvalifisert seg for en status som sikrer dem gullkort i SAS livet ut.
Etter at SAS nå har fått Air France-KLM inn på eierside skal SAS inn i en ny allianse. Da er det plutselig skapt usikkert om ordningen med Lifetime Gold overlever. SAS kan ikke gi noen garantier om dette i dag.
Fjernes ordningen vil det i så fall ramme medlemmer i Euro Bonus som over 10 sammenhengende år har jobbet målbevisst for å beholde gullkortet hos SAS.
Nå kan de i verste fall miste sitt gullkort for livet når Euro Bonus skal flyttes. Det kan skje når SAS flytter fra dagens allianse, Star Alliance, til Skyteam hvor SAS’ nye deleiere, Air France-KLM, hører hjemme.
«Ekstremt verdifulle»
På spørsmål fra flysmart24 om innehaverne av gullkort for livet vil få med seg denne statusen over i Skyteam, kan pressesjef Tonje Sund i SAS ikke gi noen absolutte garantier, og opplyser:
– På generelt grunnlag er erfaringen med slike transaksjoner at statusnivå og poengopptjening i kundeprogrammer respekteres. Samtidig kan det alltid bli oppdateringer og utvikling av lojalitetsprogrammer, slik vi har sett kontinuerlig siden Euro Bonus ble grunnlagt. Men vi understreker at SAS vil fortsette å ta vare på våre kunder, inkludert Euro Bonus-medlemmer. De er og vil fortsette å være ekstremt verdifulle for oss. Vi ønsker å gjøre det klart at det ikke er noen planer om å slette Euro Bonus-poeng. Den nøyaktige utformingen av lojalitetsprogrammet vårt etter at har blitt med i Skyteam er imidlertid for tidlig å svare på i detalj, skriver Sund i en epost.
Lojale over lang tid
Gruppen det gjelder er en del av kundemassen som har vist stor vilje til å velge SAS, har stor reiseaktivitet og har beholdt lojaliteten over lang tid.
Bestemmelsen er at de som har vært medlem av selskapets Euro Bonus-ordning og har klart å innfri kravene til gullkort-status hos selskapet i 10 sammenhengende år, får det selskapet kaller Lifetime Gold.
Etter 10 sammenhengende år med gullkort vil de beholde gullkort-statusen livet ut, uansett hvor mye eller lite de reiser med SAS eller annet selskap i Star Alliance.
«Lite, men eksklusivt publikum»
Det er SAS’ belønning til sine aller mest lojale kunder, og med årene har gruppen blitt stadig større. Gullstatusen opptjenes enten ved å ha 45 000 bonus grunnpoeng i løpet av et opptjeningsår, eller 45 enkeltreiser i samme periode.
Etter 10 sammenhengende år blir man automatisk utstyrt med Lifetime Gold.
Hvor mange av SAS’ medlemmer i Euro Bonus som etter hvert har opparbeidet seg denne evige statusen, vil selskapet imidlertid ikke røpe:
Langsiktig verdi
– Vi kan ikke dele eksakte tall, men det er lite, eksklusivt publikum, sier pressesjef Sund.
Hun legger til:
– Vi er glade over tirsdagens kunngjøring og den langsiktige verdien dette vil gi SAS og våre kunder. Vi tror også at det er spennende muligheter som en del av Skyteam, med et attraktivt og omfattende rutenettverk – betjent av flere 5-stjerners og globale flyselskaper som anerkjent for sine produkter, skriver hun.
Slik er kortnivåene
Det er normalt fire nivåer for status hos SAS: diamant, gull, sølv og medlem.
Alle skal fornyes hvert år. Man må nå en viss grense ved å opptjene nok poeng eller foreta nok mange enkeltreiser for å beholde kortet etter utløp.
I tillegg fins en egen «supergruppe» som får SAS aller gjeveste kort – Pandion. Det er et kort som de aller beste kundene over flere år får, og det skjer ved invitasjon fra konsernsjefen.