Braathens i økonomisk trøbbel – flyr norske Ving-gjester

Flyene med Braathens på flykroppen ble hilst velkommen tilbake på norske flyplasser i år. Foto: BRA

Det svenske eierselskapet til Braathens International Airlines er i økonomisk trøbbel. Det har fått godkjent en økonomisk rekonstruksjon, og flyene vil ifølge selskapet fly som normalt.

Selskapet er en del av flyprogrammet for det norske charterselskapet Ving.

– Jeg er trygg på at flyvningene vi har med Braathens kommer til å gjennomføres som planlagt. Dermed får ikke dette noen konsekvenser for våre gjester, sier sjefen for Ving i Norge, Marie-Ann Zachrisson, til flysmart24 fredag morgen.

Fra eierselskapet forsikres det at flyvningene fremover skal gå som normalt, og at det skal hentes inn mer kapital for å sikre den videre driften.

Kan bli endret

Braathens International Airlines er en del av det svenske BRA-konsernet, som den norske Braathens-arvingen Per G. Braathen er hovedeier av.

– Siden det er valgt en rekonstruksjon for hele konsernet, gjelder det Braathen Regional og Braathen International med datterselskap, det loves trafikk som vanlig for de fire Airbus A319 flyene. (Som flyr for Ving. Red. anm.) Men kostnader må spares og kontrakter reforhandles senere, noe som kan endre bildet, sier den svenske flyanalytikeren Jan Ohlsson til flysmart24.

Han viser blant annet til at det i en slik situasjon er avtaler som kan bli reforhandlet. Det gjelder også med de ansatte og deres lønnsforhold:

Må oppfylle kontrakter

– Man må oppfylle kontrakter, selv om de nå kan reforhandles. Det kan føre til forstyrrelser. Men akkurat i denne midtsesongen er det leiefly å finne, så reisende bør fortsatt kunne få turene sine, sier han.

Beslutningen om å søke om rekonstruksjon kom torsdag.

Det skapte uro på selskapets hovedflyplass, Bromma utenfor Stockholm.

Ville ikke fylle drivstoff

Selskapet som forsyner flyene med drivstoff vegret seg for å gjøre dette, fordi den økonomiske situasjonen for selskapet virket usikker.

Dette løste seg imidlertid etter hvert, men en del tusen passasjerer ble rammet av det i form av forsinkelser.

Selskapet skriver i en melding på sine nettsider om bakgrunnen for de økonomiske problemene, og mener at økte kostander og brems i innenlandske flyreiser i Sverige ligger bak.

Færre flyr

Dette har skjedd mens kostnadene har økt – alt fra flyplassavgifter til drivstoffpriser og renter.

– Selskapet er sterkt negativt påvirket av valutaeffekter på grunn av den svake svenske kronen. I løpet av sommeren har selskapet også blitt rammet av forsinkelser i flyleveranser på grunn av global kapasitetsmangel på fly og reservedeler, noe som har resultert i store engangskostnader, heter det i redegjørelsen.

Uheldig

Den norske eier av BRA, Per G. Braathen, sier dette om situasjonen:

– For øyeblikket har en rekke uheldige faktorer satt oss i en vanskelig situasjon. Å ta den beslutningen vi nå har tatt, er nødvendig for å ta ansvar for arbeidsplasser, luftfartsinfrastruktur i Sverige og drift på lang sikt. Vi vil fortsette vår ambisiøse plan om å omstille luftfarten til fossilfri så raskt som mulig, sier Braathen.