SAS vraket Widerøe – da tok Norwegian over

Nå skal Widerøe stå for innsjekk og bagasjehåndtering for Norwegians fly. Det skjer etter at SAS vraket Widerøe i forrige måned. Foto: Widerøe

De som skal reise med Norwegian fra flyplassene i Norge, skal fra neste år av få Widerøe som selskapet som står for innsjekking og bagasjehåndtering.

Det skjer etter at SAS for noen uker siden vraket nettopp Widerøe til denne oppgaven. Det skjedde da SAS sa opp kontrakten med Widerøe for bakketjenestene på seks av de store flyplassene i Norge.

Nå kan de ansatte i Widerøe Ground Handling, som selskapet heter, smile igjen. Selskapet som ligger an til å kjøpe Widerøe, nemlig Norwegian, har kommet til unnsetning.

Disse flyplassene berøres

Widerøe melder fredag ettermiddag at selskapet har blitt tilkjent anbudet for bakketjenester på 16 norske flyplasser for Norwegian. Det skjer fra april 2024.

Det gjelder: Ålesund, Alta, Andøya, Bergen, Bodø, Evenes, Haugesund, Kirkenes, Kristiansand, Kristiansund, Lakselv, Molde, Stavanger, Tromsø, Trondheim og Torp Sandefjord lufthavn.

Widerøe vinner, med unntak av Oslo lufthavn og Bardufoss, alle flyplasser der Norwegian opererer i Norge. Det er ennå ikke tatt en avgjørelse for Longyearbyen.

«Widerøe var best»

I Norwegian er man klar på at anbudskonkurransen hadde en klar vinner:

– Widerøe ga det beste tilbudet, både kommersielt og på de andre kriteriene i anbudet, sier Knut Olav Irgens Høeg, konserndirektør i Norwegian. 

Også i Widerøe er gleden stor:

– Ja, vi er utrolig glade, stolte og lettet over å vinne denne kontrakten. Konkurransen i markedet for bakketjenester til flyselskapene er svært tøff. Avtalen med Norwegian viser at vi er konkurransedyktig, sier administrerende direktør WGH Marius Myhre.   

Vil kjøpe Widerøe

At Norwegian og Widerøe finner sammen i en så stor kontrakt, er ikke overraskende for dem som følger luftfarten i Norge. Norwegian vil kjøpe Widerøe.

I juli i år inngikk Norwegian overraskende en avtale med WF Holding AS om å overta Widerøe.

De to selskapene mente at avtalen vile gi kundene et bedre rutetilbud, flere valgmuligheter og bidra til å sikre norske arbeidsplasser.

Avgjørelse i november

Konkurransetilsynet har siden sagt et midlertidig nei til Norwegians kjøp av Widerøe, og gjort det klart at det trenger mer tid til å vurdere oppkjøpet.  

Tilsynet har varslet at de innen 17. november 2023 vil legge frem en ny vurdering.

Etter at Konkurransetilsynet gikk ut med sin beslutning, har det skjedd at SAS har fått nye eiere. Air France-KLM skal inn på eiersiden.