Den som leter og er heldig med tidspunktet, kan få en Syden-reise til spottpris. Men noen ganger er den lave prisen for god til å være sann.
Dette var tilfelle i en sak som dreide seg om hotellferie på Kreta.
Familien slo til da de fant en ukestur for alle seks for 36 000 kroner, og det på et hotell som blir rangert som 4+-stjernes. Da var også fly og all inclusive – all mat og drikke en hel uke – inkludert i prisen.
Turen skulle foregå i den absolutte toppsesongen, i slutten av juli, da prisene er på sitt aller høyeste.
Alle tiders kupp
Familien fikk reisen bekreftet fra reiseselskapet, og trodde de hadde gjort et alle tiders kupp. De gledet seg derfor til ukesoppholdet på det flotte hotellet, Aldemar Knossos Royal i byen Hersonissos.
Det var bare en hake ved det hele. Prisen var helt feil.
Turen, som de fant hos Apollo Reiser, hadde blitt lagt ut til en pris som var 70 prosent lavere enn det den skulle ha vært. Det var helt utilsiktet. Den korrekte prisen for turen for gruppen skulle ha vært 103 000 kroner.
Derfor kansellerte Apollo reisen da de oppdaget dette, to dager etter at den var bestilt. Selskapet tilbakebetalte pengene familien.
Menneskelig svikt
Kundene ble informert om dette og forklart at turen var blitt kraftig feilpriset. De kunne derfor ikke få ferieoppholdet til den prisen som de hadde funnet på nettsiden.
Dette godtok ikke kundene. De klaget derfor saken inn for pakkereisenemnda.
Nemnda har nå behandlet kravet fra nordmennene, som krevde å få reisen til den prisen de hadde kjøpt turen for.
Apollo har overfor klagenemnda forklart at prisen var feil, fordi det hadde skjedd en systemfeil som følge av en menneskelig svikt.
Selskapet viste til at det tar forbehold om at slike feil kan oppstå, og skriver på sine nettsider at priser kan være feil av ulike tekniske årsaker.
«Prisen kan ikke være riktig»
Apollo mente også at en reise med all inclusive på et hotell av den kategorien som det er snakk om her, var priset urimelig lavt. Familien burde ha skjønt dette, hvis de hadde sammenlignet med tilsvarende reiser.
Saken var likevel ikke helt opplagt for pakkereisenemnda. Den delte seg nemlig i et flertall og et mindretall da den behandlet kravet fra familien.
Konklusjonen hos flertallet ble at den gir Apollo medhold i at selskapet hadde rett da det kansellerte reisen.
Selv om en avtale er bindende, skriver nemnda, gjelder ikke det hvis det foreligger en skrivefeil og kjøper bør skjønne at prisen ikke kan være riktig.
Plaster på såret
Derfor gir den familien et plaster på såret, og har vedtatt at Apollo bør utbetale familien en erstatning på 6 000 kr., eller et gavekort med en verdi av 10 000 kr.
Mindretallet, derimot, mente at Apollo hadde ansvaret for feilen, og at kundene derfor burde fått reisen for den summen de opprinnelig kjøpte den for.
– Prisene kan variere fra dag til dag, i forhold til sesong, værprognoser, valutakurser og lignende. Det vil derfor være krevende å vurdere når en forbruker ikke lenger kan anses å være i aktsom god tro om pris, mente mindretallet.