For mange flyreisende er det avgjørende viktig å få en bestemt seteplassering under turen, ofte av medisinske årsaker. Spesielt på lange flyturer.
Det var tilfellet da Jostein Skjæveland og kona bestilte Gran Canaria-reise med TUI, og med Norwegian som flyselskap.
Han betalte nesten 800 kroner for å få sitte på første rad – 1E og 1F. Setene ble bekreftet da han fikk reise-bekreftelsen på epost straks etter betaling. Alt var da i orden.
Fikk seg en overraskelse
Men, da han ved en tilfeldighet senere skulle sjekke reisen, oppdaget han at de nå hadde fått to helt forskjellige seter, og langt fra det han hadde betalt for:
Ikke nok med at var plassert langt fra hverandre. Mens kona var plassert ved vindussete på rad 3, var mannen flyttet helt bak i flyet – til plass 27A.
– Jeg ble fortvilt, forteller Skjæveland til flysmart24.
Må sitte sammen
Han hadde vært nøye med å sikre seg seter på første rad, der det er bedre benplass. Dette fordi kona er kronisk syk og trenger ro, benplass og ikke kan reise alene.
Nå fryktet de en seks timer lang flytur der han ikke kunne hjelpe sin kone. Det ville ikke gå, mente han. Han gikk straks i gang med å kontakte reiseselskap og flyselskap for å få tilbake de setene de hadde betalt for.
Skjæveland fryktet det verste, for han hadde også hørt om andre tilfeller der folk ikke har fått setene som de hadde bestilt. Flyselskap flest forbeholder seg retten til å flytte på passasjerene.
Å få tilbake setene skulle vise seg å bli lettere sagt enn gjort:
Henviste til hverandre
I to dager forsøkte han å kontakte både Norwegian og TUI for å få setene tilbake Selv om han var i kontakt med begge tre ganger, opplevde han at de bare henviste til hverandre.
– Til slutt fikk jeg info om en mailadresse som jeg skrev tre ganger til. Men der fikk jeg ingen svar. Ingen kunne tydeligvis hjelpe, forteller Skjæveland.
Hos Norwegian må man likevel ha reagert, for etter hvert fikk han svar derfra. Det var en bekreftelse på at han og kona hadde fått tilbake sine seter som de hadde betalt for. Men ingen forklaring på hvorfor de hadde blitt flyttet.
Vil informere andre
– Det var en enorm lettelse. Men, jeg er helt sikker på at dette ikke hadde blitt gjort, hvis jeg ikke tilfeldigvis hadde sjekket status på reisen vår og oppdaget at vi var blitt flyttet. Heldigvis undersøkte jeg det i tide. Det hadde neppe vært like enkelt å få plassene våre tilbake hvis vi hadde oppdaget dette først når vi hadde stått i innsjekkingen på flyplassen, sier Skjæveland.
Han forteller om sin erfaring til flysmart24s lesere som et tips til andre reisende som har spesielle behov, og som bestiller produkter etter dette.
– Men, hvordan kan slikt skje? Vi hadde jo betalt for setene og fikk bekreftelse på det. Vi fikk ikke engang beskjed om at vi var blitt flyttet til helt andre seter, sier han oppgitt.
Svarer ikke
Hos TUI har de ikke svar på hva som skjedde, eller hvorfor:
– Vi kommenterer ikke slike enkeltsaker. Kan legge til at det er flyselskapene som generelt utfører slike endringer, ikke TUI, svarer TUIs kommunikasjonssjef i Norge, Anne Mørk-Løwengreen.
Når flysmart24 spør Norwegian om hvordan slike bytter av seter kan forekomme, uten at kundene blir informert om dette, kommer det ikke noe svar på spørsmålet:
– Denne kunden ble assistert av oss på fredag med å bestille tilbake til rad 1 for begge passasjerene, skriver kommunikasjonssjef Charlotte Holmbergh i en epost.