– Norwegian utfordrer SAS sitt fortrinn i markedet

SAS kan bli utfordret på markedet for jobbreisende, mener professor Tor W. Andreassen. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Når Avinor åpner en ny lounge på innenriksavdelingen på Gardermoen, kan det få stor betydning for konkurransesituasjonen mellom SAS og Norwegian.

Det tror professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole, Tor W. Andreassen.

– Dette utfordrer SAS’ eksisterende fortrinn i markedet, sier Andreassen til flysmart24.

Viktig for mange

Konkurranse-situasjonen har blitt aktualisert den senere tiden etter at flysmart24 kunne fortelle om Avinors prosjekt med å åpne en ny lounge på innlandsavdelingen.

Dette er første gang innenlandsreisende utenom SAS-systemet får en lounge-mulighet på Gardermoen.

Lounge, der det serveres mat og drikke og gjestene kan slappe av og jobbe før flyavgangen, er et viktig tilbud spesielt for mange forretningsreisende.

Dette er en passasjergruppe som er stor hos SAS, men voksende også hos Norwegian.

SAS utfordres

Hvis Norwegian velger å kunne tilby lounge som et tilvalg på billetten, både på innenriks og utenriks, kan dette bety at SAS’ tilbud blir utfordret, og at jobbreisende da i større grad vil kunne velge Norwegian.

– SAS har lenge hatt en eksklusiv lounge-tjeneste som en av sine viktigste fortrinn i det norske markedet. Hvis Norwegian tilbyr en lignende tjeneste, kan dette dempe oppfattelsen av eksklusivitet rundt SAS’ tilbud, sier Andrassen.

Han er klar om kundenes behov: – For forretningsreisende er tid og komfort av største betydning, sier han.

Lavere pris

– Norwegian kan tilby en lounge-tjeneste til en lavere pris eller med flere tjenester enn hos SAS. Det kan gjøre deres tilbud mer attraktivt. Da kan man får en kundelekkasje fra SAS til Norwegian, sier han.

Andreasen mener også at et bedre tilbud hos Norwegian kan være et nyttig trekk for SAS:

– Ja, selv om Norwegian’s mulige inntreden i lounge-markedet kan representere en trussel mot SAS, gir det også SAS en mulighet til å revurdere og forbedre sitt eksisterende tilbud. Med riktig strategi og oppmerksomhet på innovasjon og kundeverdi, kan SAS fortsatt beholde sin ledende posisjon i markedet for innenlandsreiser i Norge, sier han.

Egne diamant-lounger

Andreassen mener det er mange forhold SAS kan forbedre med sitt produkt for de forretningsreisende:

«For jobbreisende er tid og komfort av største betydning»

Tor W. Andreassen. Foto: NHH

– SAS kan vurdere å introdusere nye og innovative tjenester i loungen sin. For eksempel kan de utvide plassen på Gardermoen som i dag er til tider overfylt og lite avslappende. sier han.

Han mener også at SAS kan utvide og opprette en gull-lounge på innenriks hvor reisende med diamantkort kan oppholde seg.

– Her kan de samarbeide med lokale norske gourmetkokker for å tilby eksklusive matretter, eller ha spesialiserte arbeidsområder for de som ønsker å jobbe i ro og fred, mener han.