De som har lyst til å fly med langdistansefly men ikke skal ut på noen oversjøisk reise, får en alle tiders mulighet hos SAS på tampen av året.
Dette skjer når SAS setter inn en av sine langdistanseflytyper, Airbus A350-900, på mange avganger mellom Stockholm og København i desember.
Det vil også gi enkelte passasjerer en komfort som er uvanlig på SAS innen Europa.
Pilotene skal trene
Skandinavia-rutene flys normalt med Airbus A320 og mindre flytyper.
Det er en helt spesiell årsak som ligger bak at utvalgte avganger nå skal flys med langdistansefly, som normalt brukes på Asia- og USA-ruter. De kan i SAS-versjonen ta rundt 300 passasjerer.
– Dette gjøres for at flere av våre piloter skal få trene mer på avgang og landing med denne flytypen, sier pressesjef i SAS, Tonje Sund, til flysmart24.
Flybyttet gjør at SAS-kunder, som har lyst til å prøve hvordan det er å reise med de store langdistanseflyene med to midtganger, kan benytte anledningen til å oppleve storflyet.
Får bredere seter
Disse flyene, som tar rundt 300 passasjerer, er innredet med tre klasser – økonomi, Plus og business.
De som har kjøpt Plus-seter på de avgangene som skal flys med A350-flyene, vil oppleve en større komfort enn det som er vanlig på Europa-ruter.
På Europa-rutene, med de flytypene som brukes normalt, er setene på denne klassen ordinære seter med vanlig bredde.
På A350 er det annerledes. Her er Plus-setene bredere og komforten romsligere. Å fly Plus med A350 vil derfor bli en annerledes opplevelse.
Avstengt business class
Den ultimate opplevelsen, å få nyte den korte turen i lie flat-seter på business class, blir det derimot ikke mulig å skaffe seg.
På denne klassen er det seter som kan felles ned til en seng og som gjør at man kan sove seg gjennom flyturen.
– Dessverre blir det ikke mulig å kjøpe billetter på business-klassen. Det er rett og slett fordi vi ikke opererer med denne klassen innen Europa, forklarer Sund.
Business-kabinen vil derfor være avstengt når flyet brukes på skandinaviske avganger.
Mer effektiv trening
Forklaringen bak bruken av A350-flyene er at langdistansepilotene trenger å trene på denne flytypen.
Opptreningen kan skje mer effektivt når pilotene kan fly på de korte Skandinavia-rutene. Det er ifølge Sund ikke planlagt flyvninger mellom København og Oslo.
Flere piloter får da trent oftere på avganger og landinger, enn de ville ha gjort om de bare skulle fly på de ordinære, lange rutene.
Det å bruke kortere strekninger på slik pilot-trening er ikke uvanlig. Da Norwegian ennå drev med langdistanseruter, brukte selskapet sine Boeing 787 Dreamliner-fly også på flyvninger til Spania for å trene opp sine piloter.