Det har kommet en god del klager mot kvaliteten på flyvninger som Braathens International Airlines har utført for pakkereiseselskapet Ving.
Kritikken har gått på at at flyene er gamle, og servicen om bord har sviktet. Dessuten at fly har vært nødt til å mellomlande for å tanke, og at dette har gjort flyturene lenger enn det som var satt opp.
Dette er helt andre toner enn da det ble kjent at Braathens skulle fly for Ving fra flere flyplasser i sommer og vinter. Da var det jubel over at Braathens-fly igjen skulle bli å se på norske flyplasser.
Slutt på jubelen
Etter en del problemer etter flyvninger på Kjevik, har pipen fått en helt annen lyd. Ving mener at det dreier seg om oppstartsproblemer. Se svaret lengre ned i artikkelen.
En av de reisende, passasjer Arne Hodnefjell, legger ikke fingrene imellom i et brev til flysmart24. Han sier at han selv har reist med Braathen, og er slett ikke fornøyd:
– Da Ving satte inn Braathens på flyvningene fra Kjevik til Gran Canaria ble vi tatt 30 år tilbake i tid. Plutselig ble det igjen behov for mellomlanding på turene til Las Palmas. I tillegg har vi opplevd forsinkelser, et gammelt gresk fly og liten bemanning om bord, skriver Hodnefjell.
Flere har klaget
Han sier at problemene med Braathens-flyene, som startet med flyvningene fra Kristiansand i begynnelsen av oktober, har blitt så store at gjester nå foretrekker å reise fra Oslo, Torp Sandefjord Lufthavn eller Stavanger.
Hodnefjell er ikke alene om å komme med kritiske innspill til Braathens-flyene.
Også på Ving sin Facebook-side har det kommet klager etter at Braathens-flyene ble satt inn, og spesielt mot det forhold at flyene må mellomlande på vei til og fra Kanariøyene.
«Ving må ha bommet»
Han mener mange nå leter etter alternativer for å unngå Braathens-flyvningene:
– Folk sjekker ut om de vanlige flyselskapene har ruter som passer. Flyene som Braathens bruker er dårlige. Ving må ha bommet kraftig da de inngikk avtale med Braathens, mener Hodnefjell.
I tillegg, mener Hodnefjell, skaper de økonomiske problemene i eierselskapet BRA usikkerhet:
– Jeg ser at klagene fra oppbrakte passasjerer blir blankt avvist av Ving sine folk. Det opplyses om at kapteinen bestemmer hvorvidt flyet skal mellomlande for å tanke eller ikke. Dette medfører selvsagt stor usikkerhet hos de reisende og forlengelse av turene, mener Hodnefjell.
Ving: – De er på rett vei
Hos Ving sier Norge-sjef Marie-Anne Zachrisson at det har vært utfordringer knyttet til en del flyvninger med Braathens:
– Vi er godt kjent med at Braathens har hatt noen oppstartsproblemer i sitt nye forretningsområde charter, grunnet blant annet forsinkede leveranser av fly. Men også andre operasjonelle utfordringer som har skapt utfordringer for våre gjester, sier Zachrisson.
Hun mener at tingene nå er i ferd med å rette seg:
– Nå ser vi at de er på rett vei, og forrige uke fikk de for eksempel levert den første av sine tre Airbus A320. Vi har en god og løpende dialog med flyselskapet. Vi er trygge på at disse oppstartsproblemene vil bli løst og dermed kommer de til å levere et godt flyprodukt fremover til Vings gjester, sier hun.