Kampen om å være det mest punktlige flyselskapet i Europa er knallhard. Det norske lavprisselskapet Norwegian er i ferd med å befeste sin posisjon i toppen.
Det viser fersk statistikk fra det britiske analyseselskapet Cirium. Det har mandag lagt frem sine punktlighetstall for oktober.
Det er lystelig lesning for det norske selskapet:
Her er det Norwegian som nok en gang har plassert seg helt øverst på listen, slik selskapet også gjorde i september.
Ni av ti i rute
Norwegian opererer med en punktlighet på 86,1 prosent. Det betyr at nesten ni av ti av selskapet fly ankom reisemålet i rute i forrige måned.
Ikke nok med det.
Også Norwegians operasjoner i Sverige, som skjer under svensk driftstillatelse for Norwegian Air Sweden, er også blant de 10 beste i Europa.
Her er 10 på topp-listen for oktober, slik Cirium presenterer den.
Dette er 10 på topp
Tallene bak flyselskapsnavnet forteller hvor stor andel av selskapets flyvninger som ankom i rute.
- 1. Norwegian Air Shuttle, Norge – 86,1 pst.
- 2. Iberia Express, Spania – 85,6 pst.
- 3. Austrian Airlines, Østerrike – 85,5 pst.
- 4. Iberia, Spania – 84,4 pst
- 5. LOT Polish Airlines, Polen – 82,8 pst.
- 6. Air Europa, Spania – 82,0 pst.
- 7. Finnair, Finland – 81,1 pst.
- 8. Norwegian Air Sweden, Sverige – 80,9 pst.
- 9. Vueling, Spania – 80,7 pst.
- 10. Transavia France, Frankrike – 78,2 pst.
Slik regnes punktlighet
Flyene trenger ikke ankomme helt på rutetiden for å bli registrert som i rute:
Ankomster innen 15 minutter etter oppsatt rutetid anses for å være fly i rute. Dette er den globale måten å beregne punktlighet på for luftfart.
SAS oppgir i sin oktober-oversikt at selskapet har en punktlighet på 78,4 prosent. Selskapet har likevel ikke kommet med på Ciriums liste.