«SAS gir fra seg et trumfkort til konkurrentene»

Professor Tor W. Andreassen (innfelt) mener SAS gir fra seg et særpreg når selskapet forlater Star Alliance. Foto: Knut-Erik Mikalsen/NHH

SAS er i ferd med å få nye eiere. Det betyr også at Nordens største flyselskap forlater verdens største flyallianse, Star Alliance, til fordel for den minste – Skyteam.

Det betyr også at SAS forlater et flere tiår langt samarbeid med alliansepartnere som Lufthansa, Turkish Airlines, Singapore Airlines og United Airlines.

SAS vil etter hvert samarbeide med selskaper som Air France, KLM, Delta Air Lines, tsjekkiske Czech Airlines og italienske ITA Airways. 

Blir mer lik konkurrentene

Det synes en av landets fremste eksperter på markedsstrategi, professor Tom W. Andreassen, ikke er noen god idé:

– Når SAS forlater Star Alliance gir de fra seg et trumfkort til konkurrentene. De blir enda mer lik konkurrentene, sier Andreassen til flysmart24.

Han har fulgt SAS tett over lengre tid, og er enig med tidligere SAS-sjef Mats Jansson som mener at bruddet med Star Alliance er både dramatisk og feil.

– Jeg deler dette synet, sier Andreassen. Han er professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole i Bergen.

Må skille seg ut

Han mener det er viktig for SAS å skille seg ut:

– I et marked hvor aktørene blir oppfattet som generiske med få om noen forskjeller, må målet være å differensiere seg fra konkurrentene og bli mer attraktiv. Når SAS forlater Star Alliance blir de enda mer lik konkurrentene, mener Andreassen.

Det som kjennetegner SAS sin nye allianse, Skyteam, er at den i stor grad består av selskaper som ikke har rutetilbud til og fra Norge, bortsett fra KLM og Air France.

Hos SAS sier pressesjef Tonje Sund til flysmart24 at selskapet ikke kommenterer strategiske valg i dagene fremover, fordi selskapet er pålagt en «stille periode» foran fremleggelsen av kvartals- og årsregnskap torsdag.

Mest attraktivt

Andreassen mener at kunder flest vil knytte seg til det flyselskapet som oppleves som mest attraktivt gjennom den servicen selskapet tilbyr. Det er også viktig med et attraktivt merkenavn:

– For SAS er det åpenbart at Star Alliance er med på å tilføre deres merkenavn attraktivitet gjennom alliansens mer utbygde rutetilbud og ikke minst gjennom mer attraktive partnere. Ved å gå ut av alliansen reduserer SAS både attraktiviteten i servicetilbudet og merkenavnet, mener Andreassen.

Han mener SAS alltid har hatt et overtak på nordiske konkurrenter gjennom et sterkt merkenavn. Det er bygget opp rundt de fullt betalende jobbreisende som foretrekker selskapet både til jobb- og fritidsreiser:

Uten særpreg

– Ved å forlate alliansen forlater de merkenavnet. SAS er nå på vei til å bli som produsenter av strøm, fisk, gass, tømmer og vann, sier han.

Han mener at SAS vil få produkter og tjenester uten særpreg:

– Det er starten på det man kaller «red ocean» strategi – et sted hvor blodet flyter i gatene på grunn av intens konkurranse. Målet er å komme seg over i «blue ocean» hvor man i større grad setter tonen i markedet. SAS forlater blue ocean til fordel for red ocean. Mange ville si at dette ikke er et smart eller frivillig valgt strategisk valg, mener Andreassen.