Ny trend på taxfree – kundene velger billigere varer

Økonomisk trangere tider får taxfree-kundene til å lete seg frem til billigste alternativ når de handler på flyplassene. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Detaljhandelen i Norge merker klart at mange kunder har endret kjøpevanene sine i år. Årsaken er økte priser og svekket kjøpekraft som følge av kraftig inflasjon, samt økte strøm- og låneutgifter.

Dette har gjort at blant annet dagligvarehandelen har merket at mange kunder handler færre varer enn før.

Dessuten er prisbevisstheten skjerpet betraktelig, viser en fersk Opinion-undersøkelse: Seks av ti oppgir at de handler billigere varer enn normalt.

Velger spesialpris

Nå merker også taxfree-handelen på flyplassene i Norge den samme tendensen:

De reisende satser på å spare penger der det er mulig også når de skal handle på duty-free utsalgene:

– Ja, vi ser at kundene er mer prisbevisste og vi ser også helt klart at 2-for-kampanjer er populære, sier viseadministrerende direktør i Travel Retail Norway (TRN), Haakon Dagestad, til flysmart24.

Kampanjer med 2-for dreier seg om ulike og etterspurte produkter der to av utvalgte produkter selges for en spesialpris. Det dreier seg blant annet om parfyme, kosmetikk, hudpleie og sjokolade.

Tar den billigste

TRN driver taxfreehandelen på de største av Avinors flyplasser. Det dreier seg om Oslo Lufthavn, Bergen Lufthavn, Stavanger Lufthavn og Trondheim Lufthavn.

Dagestad forteller at taxfree-butikkene merker akkurat den samme tendensen som dagligvarebransjen har sett lenge nå:

– Ja, vi ser også at en del kunder velger en rimeligere versjon av samme type produkt. For eksempel så skal de reisende fortsatt ha hudkremen sin. Men man går kanskje et hakk ned i pris mot det man handlet for noen år siden, forteller Dagestad.

Færre reisende

TRN har, i likhet med andre kommersielle aktører på flyplassene i Norge, fått merke at passasjer-antallet fremdeles er lavere enn det var før pandemien.

I tillegg har reisende flest fått merke høyere private kostnader der en kraftig inflasjon har forverret privatøkonomien for svært mange.

Da gjelder det å husholdere med innkjøp også når man er på reise og har anledning til å handle på taxfree. Kortene dras ikke like bekymringsløst som før.

En annen klar tendens

Det har gitt en annen klar tendens i nordmenns handlemønster:

– Vi ser også at kundene planlegger mer og kjøper inn i god tid for å spare penger, om de vet at de kommer til å trenge noe i fremtiden. For eksempel så vi i år at julegave-handlingen startet tidlig på typiske gaver med gode priser, forteller Dagestad.

På alkoholvarer, derimot, er tendensen så å si som før. Der handler reisende stort sett som før:

–  Dyrere cognac og druebrennevin er fallende sammenlignet med tidligere år, men det er en trend som både vi og Vinmonopolet har opplevd over tid, sier Dagestad.