EU har nå oppdatert sin liste over flyselskaper som ikke får lov å trafikkere europeiske flyplasser. Det betyr at selskapene er å betrakte som svartelistet i EU. Listen består nå av 129 selskaper.
Forbudet EU har iverksatt gjelder også i Norge siden vi er tilknyttet EUs luftfartssamarbeid. Her er det Luftfartstilsynet som har ansvaret for at forbudet blir overholdt.
Selskapene er svartelistet fordi EU mener de aktuelle flyselskapene ikke har en sikkerhetsstandard som tilfredsstiller europeiske krav.
Gjelder også Norge
Et annet forhold er at den europeiske flysikkerhetsorganisasjonen European Union Aviation Safety Agency (EASA) mener de kommer fra land som ikke har gode nok sikkerhetsrutiner for sine flyselskaper.
En av de store gruppene av flyselskaper som blir nektet å lande både i Norge og EUs medlemsland, er fra Russland. Her omfatter forbudet 22 ulike selskap, blant annet flaggselskapet Aeroflot.
Forbudet kom straks etter Russlands invasjon av Ukraina, og betydde bl.a. at Aeroflots rute mellom Moskva og Oslo ble stanset med umiddelbar virkning.
Får ikke kjøpe reservedeler
Et annet selskap som har fått sine norske planer endret, er russiske Nordwind Airlines.
Det hadde søkt om å få starte rute mellom St. Petersburg og Oslo. Den planen ble også stanset av forbudet i fjor, slik flysmart24 meldte da.
EU har understreket at beslutningen ikke er en ekstra sanksjon mot Russland, men er tatt utelukkende på grunnlag av tekniske og sikkerhetsmessige årsaker.
Leier inn selskap
Russiske selskap får ikke reservedeler til sine fly, og heller ikke utført vedlikehold i noen land som omfattes av sanksjonene.
Hele listen består av 129 selskaper. Blant de kjente på listen er stadig Iraqi Airways, som har vært oppført noen år nå.
Iraqi Airways har likevel ruter til visse europeiske reisemål. Disse rutene blir operert av et innleid selskap og fra land som ikke er svartelistet. Dermed kan ruten flys som vanlig.
Enstemmig forbud
Den oppdaterte flysikkerhetslisten til EU viser at unionen opprettholder beslutningen om å forby luftfartsselskaper sertifisert i Nepal.
Air Zimbabwe er fortsatt på listen. Det samme gjelder alle flyselskap fra Angola, Kirgisistan, Sierra Leone, Kongo, Afghanistan, Sudan og Libya.
PS: Oppdateringen av EUs flysikkerhetsliste er basert på en vurdering fra medlemsstatenes luftfartssikkerhetseksperter, og i regi av EUs flysikkerhetskomité.