Nå tilbys flyturer utenom det vanlige i Skandinavia

Slik ser det ut på business class på SAS' langdistanse-flaggskip Airbus A350. Nå er det mulig å fly slik på ruter innen Skandinavia. Foto: Jan Olav Storli/SAS

SAS tilbyr for tiden en flyopplevelse helt utenom det vanlige på en bestemt rute i Skandinavia. Men dette gjelder bare på fredager.

I noen uker fremover bruker SAS nemlig et av sine langdistansefly på utvalgte avganger mellom Stockholm og København. Dette har vært planlagt en tid, slik flysmart24 tidligere har skrevet.

SAS bytter da ut den vanlige kortrutemaskinen, Airbus A320, og setter inn selskapets moderne langdistanse-flaggskip Airbus A350.

Nyhet for de ivrigste

Dette er en SAS-maskin som ikke bare byr på tre klasser, men som også er en flykjempe med plass til rundt 300 reisende. Ruten har vært operert med storflyet i noen uker allerede.

SAS har også en nyhet til de mest flyivrige:

Da planen om å bruke A350-flyene på den aktuelle ruten ble kjent i oktober, var alle setene i flyets beste klasse, business class, blokkert.

SAS forklarte dette med at selskapet ikke tilbyr business-seter på skandinaviske flyvninger.

Beste komfort

Nå har det skjedd noe:

Selskapet har åpnet for at reisende på Plus kan reservere seter også på business class på disse flyvningene.

Det betyr at det blir mulig å teste den beste komforten SAS tilbyr på sine ruter til USA og Asia, på en skandinavisk flyvning som varer knapt en time.

Artikkelen fortsetter under bildet

 

Dette er komforten SAS byr på i business class når selskapet flyr ruten Stockholm – København med storflyet Airbus A350. Foto. SAS

 

Man kan rett og slett oppleve flyvningen i lie flat-setene, som kan felles ned til en seng.

Dessverre er det ikke vanlig business-servering på den korte turen, men vanlig Plus-service.

Neste avgang fredag

Også de som velger flyets Plus-klasse vil få bredere seter. På flytypene som brukes normalt på rutene i Europa er setene på denne klassen ordinære seter med vanlig bredde.

På A350 er det annerledes. Her er Plus-setene romsligere og komforten bedre. 

Neste mulighet for å teste business class på kortrute er førstkommende fredag.

Da letter SK 1423 fra den svenske hovedflyplassen Arlanda med kurs for København klokken 13.25.

Pilotene skal trene

Denne maskinen snur så i København, og returnerer til Stockholm igjen klokken 17.05.

Det er en helt bestemt årsak til at SAS setter inn storflyene på den korte ruten.

– Dette blir gjort for at flere av våre piloter skal få trene mer på avgang og landing med denne flytypen, forklarte pressesjef i SAS, Tonje Sund, til flysmart24.

Test-turene skal fortsette hver fredag frem til 2. februar.