Flyekspert: Kan bli erstatteren for SAS i Star Alliance

Flyanalytiker Jan Ohlsson (t.v.) tror Air Baltic og Star Alliance kan være et utmerket prosjekt som erstatter for SAS. Foto: Shutterstock/Privat

Om noen måneder skal SAS, som en del av rekonstruksjonen, forlate Star Alliance. Det vil bety store endringer for dem som samler bonuspoeng og bygger status i Star Alliance.

SAS skal inn en ny allianse, Sky Team der SAS sine nye deleiere Air France-KLM befinner seg.

Da kan norske Euro Bonus-medlemmer etter hvert vinke farvel til muligheten for å opptjene bonuspoeng hos selskaper som Lufthansa, Turkish Airlines, United Airlines og alle andre Star Alliance-medlemmer.

Kan fylle tomrom

Det er det mange SAS-kunder som ikke liker, og ønsker seg en flyaktør i Norge med medlemskap i Star Alliance.

På sosiale medier har mange nevnt Norwegian som en perfekt arvtaker etter SAS i Star Alliance.

Men en av Skandinavias ledende flyanalytikere, svenske Jan Ohlsson, tror at tomrommet etter SAS kan bli fylt av en annen flyaktør som også er velkjent i hele Skandinavia.

Han peker mot et selskap som kommer som en rakett og har åpenbare vekstambisjoner. Dette selskapet har det travelt med å doble flyflåten sin innen 2030:

Kjent i Norge

– Air Baltic har definitivt en serviceprofil og trafikkprogram som ville passet en Star Alliance uten SAS, sier flyanalytiker Ohlsson.

For nordmenn er Latvias nasjonale selskap velkjent og selskapet har tidligere hatt ruter fra en rekke norske flyplasser.

Etter pandemien er gjenoppbyggingen i full gang, med ruter fra Oslo, Bergen og Trondheim til selskapets hub, Riga.

Transittmulighetene fra Riga er stadig større, ikke minst til det østlige Europa.

Alene eller som allianse-partner?

I stigende grad satser selskapet også mot den vestlige delen, og har i år kastet seg tungt inn i den raskt voksende fritidstrafikken. Det har skaffet nordmenn mer konkurranse og lavere priser til blant annet Gran Canaria.

Når SAS forlater Star Alliance og gjør Skandinavia til et tomrom for verdens største flyallianse, tror Ohlsson det er en god anledning for Air Baltic for å slå til:

– Skal Air Baltic gå mer offensivt inn i Skandinavia, vil det bli et spørsmål om de skal gjøre det alene eller for eksempel som medlem av Star Alliance. Star Alliance kan ta et initiativ og få Air Baltic med som en alliansepartner i stedet for SAS. Spørsmålet er bare om Air Baltic vil, sier Ohlsson.

Hva skal Lufthansa gjøre?

Et av de Star Alliance-medlemmene som samarbeider tettest med SAS i dag er tyske Lufthansa. Dette selskapet har også tjent mest på at de er med i samme allianse.

Men det er også det selskapet som har mest å tape på at SAS blir medlem av Sky Team fra neste år.

Lufthansa har utvidet sin dominans ved å kjøpe opp europeiske konkurrenter, som blant annet Swiss, Austrian Airlines og Brussels Airlines.

– Ved at Air Baltic blir medlem i Star Alliance, kan Lufthansa raskt oppnå store fordeler i Nord-Europa også etter at SAS har sagt takk og farvel. Og det kan skje uten at Lufthansa behøver å kjøpe Air Baltic, sier Ohlsson.

En joker

Han er imidlertid sikker på at det nasjonale selskapet i Latvia uansett alliansemedlemskap blir å regne som en viktigere aktør enn tilfellet er i dag:

– Ja, Air Baltic er uansett en «nordisk» joker å regne med på mange plan. Et alliansemedlemskap er relativt dyrt. Selskapet har allerede satset på blant annet ny base på Kanariøyene med nye ruter til flere land i Norden, og kan kanskje gjøre det samme fra fastlands-Spania. Dette er satsinger som vil egne seg for videre utbygging, mener Ohlsson.

Han mener at en tilknytning til Star Alliance kan være bra for det baltiske markedet også, dette markedet har i dag fått svekket sitt flytilbud.