Redningsarbeidet etter kollisjonen mellom to fly på Haneda-flyplassen i Tokyo tirsdag, blir omtalt som et mirakel. De fem som omkom, befant seg i et lite fly fra den japanske kystvakten.
Alle de 379 personene som var om bord på det andre flyet som var involvert, en Airbus A350 fra Japan Airlines, klarte å redde seg ut levende.
Nå hylles besetningen på flyet fra Japan Airlines for deres innsats ved å lede og utføre den vellykkede evakueringen.
Kastet seg ut
Begge flyene kom i brann etter kollisjonen. Tømmingen av det store Airbus-flyet skjedde derfor under svært dramatiske omstendigheter. Deler av flykroppen sto i flammer mens folk kastet seg ut i evakueringsskliene.
I Norge har en av landets fremste sikkerhets-eksperter, den tidligere flykapteinen i SAS og Braathens, Jarle Gimmestad, fulgt situasjonen via mediene. Han sier at det er mye vi ennå ikke vet om det som skjedde, og tar forbehold om det.
– Dersom vi ser bort fra selve hendelsen, så er det jo svært oppmuntrende at de kan få evakuert en så stor gruppe passasjerer trygt fra et brennende fly. Så vidt jeg forstår er skroget helt utbrent, sier Gimmestad til flysmart24.
Hører ikke etter
Han mener den vellykkede evakueringen kan ha med flere forhold å gjøre.
Han peker også på at hendelsen kan være en påminnelse for alle om viktigheten av å høre etter sikkerhets-informasjonen som blir gitt før avgang:
– Å forberede passasjerene er viktig. Folk er lei av sikkerhets-briefen før avgang. Vi vet at bare rundt 10 prosent av passasjerene følger med slik at de kan bruke den til noe. De blir likevel bjellesauer når noe skjer. Jeg ser i avisene at passasjerene har søkt ned mot gulvet når det har kommet røyk i kabinen. Det er jo helt etter boken, og kan være et resultat av en god briefing og forberedelse i forkant, sier han.
«Noen må gi ordre»
– Det er viktig at noen gir ordre til evakuering og skaper et tydelig mål. Mange har brent inne mens de har ventet på den ordren. Her har trolig indikasjonene vært så klare, med brann i begge flyene, at ordren har gitt seg selv og kommet tidlig. Hvem som har gitt den vet vi ikke ennå, sier han.
Han fremhever også at et godt resultat etter en slik dramatiske hendelse, er avhengig av god ledelse.
– En fremoverlent og kompetent kabinbesetning har veldig mye å si. Det var trolig vesentlig japanske passasjerer om bord og de er vant til å respondere på innspill og ordrer. En skal ikke undervurdere den kulturelle siden. Den kan slå tungt inn i en nødsituasjon. Mye kan tyde på at noen har tatt ansvar og startet strømmen av passasjerer. Da er mye gjort, sier han.
Flyten viktig
Gimmestad fremhever også viktigheten av å få til en god flyt av passasjerer ut av et brennende fly, og få folk til å forstå alvoret:
Artikkelen fortsetter under videoen fra BBC:
– Det å få vurdert hvilke utganger som skal benyttes, åpnet dørene og aktivert skliene er prioritert nummer én. Nødbelysning aktiveres automatisk, på mange fly er det også hørbart evakueringssignal. Det å få flyten av passasjerer til å gå effektivt er også viktig. Det må skapes en viss frykt. Da forstår folk alvoret og lar håndbagasjen stå igjen. Her ble nok situasjonsforståelsen stimulert av røyk og flammer. Ved for mye frykt kan det oppstå panikk og blokkeringer, sier han.
Blir kjørt i hjel
Gimmestad sier at det etter en evakuering straks gjennomføres et søk i kabinen for å se om alle har kommet seg ut. Dette dersom det kan skje uten fare for mannskapet.
– Jeg vil anta at kabinen har blitt gjennomsøkt etter gjenværende – barn, gamle og passasjerer som har problemer med å bevege seg. I en så stor gruppe har nok det vært noen slike, sier han.
Kontrollen utenfor flyet er også avgjørende og viktig:
– Vi sier vanligvis at ved hendelser på en flyplass har mannskapet ansvaret inne i flyet. Når folk er evakuert overtar redningstjenesten og sikrer de nødstedte. Dette er en stor flyplass med et svært apparat som trolig har fungert godt og gjort jobben sin. Men vi har altså sett folk tidligere som har kommet seg trygt ut for så å bli kjørt i hjel av en redningsbil, forteller Gimmestad.