Max-fly sjekkes – Norwegian slipper inspeksjon

Norwegians Max-fly er av en annen modell enn ulykkesflyet fra Alaska Airlines. Foto: Knut-Erik Mikalsen

En rekke Boeing 737 Max 9-fly blir nå sjekket ekstra etter en dramatisk hendelse på et fly fra Alaska Airlines fredag.

Et vindu og en del av kabinveggen falt av kort tid etter avgang fra flyplassen i Portland i USA. Etter det ble alle fly av samme type hos amerikanske selskaper satt på bakken for sjekk.

Senere har også europeisk luftfartsmyndigheter, EASA, beordret inspeksjon rundt dette hos europeiske selskaper med tilsvarende flytype.

Ikke samme modell

Norwegian har i dag en rekke Boeing 737 Max-fly i sin flåte, men ikke av samme type som ulykkesflyet i USA.

Alaska Airlines-flyet var av type Max 9, mens Norwegian har den noe mindre flytypen Max 8.

– Boeing tok kontakt med oss og informerte om at dette gjelder Max 9. Vi har ikke Max 9 i flyflåten. Våre flyvninger går som planlagt, er den korte beskjeden fra senior kommunikasjonsrådgiver Eline Skari hos Norwegian til flysmart24 søndag.

Lengre kropp

Hos flyfabrikken Boeing forklarer kommunikasjonsdirektør Caroline di Joigny overfor flysmart24 hvorfor inspeksjonen ikke omfatter Norwegians modell:

– 737-9 har lengre flykropp enn 737-8. Avhengig av deres innvendige konfigurasjon, har 737-9-kunder muligheten til å installere en ekstra utgangsdør på hver side av den midtre delen av flyet, mellom vingen og bakutgangen. Dette for å ivareta sikkerheten, forklarer hun.

Det var denne ekstra døren – bak på flykroppen – som blåste ut på Alaska Airlines-flyet.

Er ikke utstyrt slik

– Når 737-9-kunder som Alaska velger en interiørkonfigurasjon med færre passasjerer, trenger de ikke den ekstra døren. I stedet kan den utstyres med en «plugg» som ser ut som et vanlig interiør med et vindu. FAAs luftdyktighetsdirektiv er fokusert på inspeksjoner for visse 737-9-er med denne pluggen, forklarer hun.

Her ligger også den direkte årsaken til at denne hendelsen ikke kan inntreffe på Norwegians Max 8-fly:

– Ingen modeller av Boeing 737-8 har flere utgangsdører, eller plugger på det stedet, og er derfor ikke berørt, sier di Joigny.