Ville fly på ungdomsbilletter – feilen var lett å avsløre

Skal du reise på ungdomsrabatt med Norwegian, må du ikke være fylt 26 år. Det kravet er ufravikelig. Foto: Knut-Erik Mikalsen

De reisende hadde bestilt flybilletter for fire personer hos Norwegian for 23 000. De fire var ikke oppmerksomme nok da de betalte for reisen. Det var det veldig enkelt å oppdage.

Tabben de hadde begått, var å kjøpe ungdomsbilletter for deler av turen. Dette er billetter med spesialrabatt for ungdom under 26 år.

Det var bare et åpenbart problem med det hele – alle de fire var over 60 år.

Ville betale ekstra

Feilen ble avslørt da reisefølget skulle gå om bord på flyet fra Oslo til Tel Aviv, en flyvning som gikk via København.

Så langt kom de aldri. De forsikret at det ikke hadde vært meningen å jukse ved å kjøpe billetter for de under 26 år, og tilbød seg å betale mellomlegget til den prisen de skulle ha betalt.

Det sa Norwegian nei til. Dermed ble turen avlyst.

Billettene for flyvningen i februar 2023 ville ha kostet over 30 000 kroner, og i tillegg kunne de vinke farvel til en leilighet de allerede hadde betalt for på reisemålet.

Ville ha oppreisning

Samlet satte de frem et krav på ikke mindre enn 72 000 kroner. Inkludert i dette kravet var også oppreisning for tapt ferie, og det på 30 000 kroner.

Nå har flyklagenemnda sett på saken deres.

Norwegian har overfor nemnda plassert alt ansvaret for feilen på de reisende, og viser til at de reisende selv hadde kjøpt billetter som de på grunn av alder ikke hadde rett til å benytte.

Klare vilkår

– For å få denne rabatten må den reisende være under 26 år på avreisedatoen og kunne fremvise gyldig id ved innsjekking eller ombordstigning, poengterte selskapet.

Dessuten avviste selskapet alle andre krav og mente at selskapet ikke kan holdes ansvarlig for tap av forhåndsbetalte utgifter eller refusjon av feil kjøpte billetter.

Nå da flyklagenemnda har sett på saken, har den delt seg i et flertall og et mindretall.

Har selv plikt

Flertallet har avgjort at gjestene ikke har krav på erstatningen de har satt frem krav om. De viser til at det er de reisendes plikt å sette seg inn i betingelsene for billettene de kjøper.

Når kundene hevder at de selv ikke la inn noen kode for ungdomsbilletter, mener nemnda at dette heller ikke er avgjørende.

Dessuten viser flertallet til at det står på ordrebekreftelsen og reisekvitteringen utstedt i forbindelse med billettkjøp at billettene er bestilt med kampanjekoden «Under26».

Burde forhindre

– Flertallet mener at klager selv må bære risikoen for å ha brukt rabattkoden feil i dette tilfellet, og kan derfor ikke anbefale at klager gis erstatning for tap, konkluderer nemnda.

Mindretallet ville gi erstatning, og mente at Norwegian burde ha gode nok systemer for å hindre muligheten for å gjøre slike feil som denne gruppen hadde gjort.

Det synet nådde ikke frem.