Får flere reisende – sliter med å holde rutetidene

Det norske flyselskapet Norse Atlantic utvider satsingen sin fra Oslo. Foto: Gatwick Airport

Pilene peker riktig vei for det nye norske langdistanse-selskapet Norse Atlantic Airways. Nå utvider selskapet også sin satsing.

Selskapet legger i dag frem sitt resultat for fjorårets siste måned. Det forteller om både flere reisende, og en økt kabinfaktor – altså hvor stor andel av setene som faktisk blir solgt.

– Desember representerte en travel måned for Norse ettersom etterspørselen av billetter økte i takt med julehøytiden, sier grunnlegger og hovedeier i Norse Atlantic Airways, Bjørn Tore Larsen.

Syv av ti seter solgt

De faktiske tallene viser at nær 79 200 passasjerer reiste med selskapets fly i desember, noe som er en økning på 44 prosent i forhold til samme måned året før.

Kabinfaktoren, altså hvor stor andel av de tilbudte setene som faktisk ble solgt, var på 71 prosent. Det betyr at det satt betalende passasjerer i syv av ti seter. Det er en positiv utvikling.

Dette er nøkkelfaktorer for alle selskaper som presenterer seg som lavprisselskaper. De trenger høy kabinfaktor. I november var kabinfaktoren nede på svake 61 prosent.

Svak punktlighet

Det som ikke er bra for Norse, er at punktligheten svekkes. I november hadde selskapet 81 prosent av flyene sine i rute.

I desember sank punktligheten til 61 prosent. Det betyr at bare seks av ti fly landet i rute. Dette omfatter landinger som skjedde innenfor 15 minutter etter rutetid. Dette er den internasjonale standarden for å måle punktlighet.

Norse har nylig varslet at selskapet utvider sin satsing på ruten mellom Oslo og Bangkok.

Utvider rutesatsing

Opprinnelig var det meningen å stanse denne i april. Nå har selskapet besluttet å fly denne ruten også gjennom sommeren, fordi etterspørselen har vært god.

I ettertid har også konkurrenten Thai Airways, som stanset sin direkterute til Bangkok da pandemien rammet landet, besluttet å gjenoppta Oslo-ruten, slik flysmart24 har meldt.

Dette skal skje fra 1. juli.