Mange velger å kjøpe seg adgang til hurtigkøen fast track for å komme raskere gjennom sikkerhets-kontrollen på flyplassene. Andre har dette som en medlems-fordel i blant annet SAS Euro Bonus.
Fordelen med fast track ligger i navnet: Dette er en hurtigkø som gjør at de som har adgang til å bruke dette tilbudet, normalt vil få en raskere sikkerhetssjekk enn andre reisende.
Derfor provoserer det mange, som har det travelt og har betalt for fast track, at «vanlige reisende» blir gitt adgang til å bruke hurtigkøen gratis.
Dette er det imidlertid anledning til, fastslår Avinor.
Forsinker prosessen
Kritikken går gjerne på at reisende, som hverken har betalt for denne fordelen eller har billett eller status som gir dem adgang til fast track, likevel slippes inn i fast track køen av sikkerhetsvaktene.
Ekstra upopulært er det også i de tilfeller der dette forårsaker forsinkelser i sikkerhetssjekken for de som har betalt for å komme raskt gjennom. Det fører til klager over at køene på denne måten blir lenger.
Men, dette er innvendinger som Avinor mener er et bagatellmessig problem.
Kan bli sluppet inn
– Fast track-reisende har forrang i slusen, men ordinære passasjerer blir flettet inn i disse når det er ledig kapasitet, sier senior kommunikasjonsrådgiver Øystein Løwer i Avinor til flysmart24.
Praksis tilsier at selskapet som forestår sikkerhetssjekken, Avarn, ikke skal slippe inn større grupper enn at ventetidskravet i fast track overholdes.
– Ventetidskravet i fast track er strengere enn i ordinære passasjersluser. Avarn jobber kontinuerlig med å holde ventetiden i de ulike sikkerhetskontrollene på riktig nivå, sier Løwer.
Han legger til at Avinor kun mottok tre klager på slike saker i 2023.
Flere ganger
Det er ikke alle som er enig i at andre kun blir sluppet inn når det er ledig kapasitet.
Så sent som sist sommer klaget en Oslo-mann til Avinor etter at han på nytt opplevde å bli heftet, fordi reisende fra den vanlige køen ble sluppet inn i fast track. Det hadde han opplevd en rekke ganger, fortalte han.
Av de som reiste fra Oslo Lufthavn i 2023, hadde rundt 14 prosent benyttet fast track.
Hos de store nettverkselskapene, som SAS, Lufthansa, British Airways og Air France-KLM er tilgangen til hurtigkøen for dem som har gullkort eller høyere status. I tillegg gjelder det også dem som reiser på billetter der fast track er inkludert.
Hos ande selskaper, som eksempelvis Norwegian, kan man kjøpe tilgang som et tilleggsvalg.