SAS har skapt mye oppmerksomhet rundt sitt stunt om å tilby reisende å betale for en tur der passasjerene ikke får vite reisemålet før de sitter om bord i flyet.
Prosjektet har fått navnet «destination unknown – destinasjon ukjent», og flyvningen skal gå fra København den 5. april og returnere tre dager senere. 6 000 personer har meldt seg på turen.
Turen kan kun betales med poeng fra SAS sin lojalitetsklubb Euro Bonus. Den koster 30 000 poeng.
Dyrere reise
Den prisen gjelder imidlertid fra København. Det vil si at nordmenn og svensker som skal være med på denne turen, må betale ekstra for å komme seg til Kastrup der flyet går fra.
– Dette stuntet synes jeg så veldig bra ut, helt til jeg leser betingelsene for denne aktuelle reisen. Folk som bor andre steder enn i København må faktisk selv påkoste turen til København. Dette betyr jo i praksis at alle i for eksempel Sverige og Norge får en betydelig dyrere reise, skriver en SAS-kunde til flysmart24.
Ulikt vanlige regler
Også på ulike sosiale medier har den samme innvendingen vært reist, uten at det ser ut til å ha dempet interessen.
Dette er ulikt reglene for bonusreiser normalt:
En passasjer fra Tromsø som kjøper en bonusbillett til København, betaler den samme prisen som en som bor i Oslo og flyr på den samme turen. Flyreisen fra Tromsø til Oslo vil være inkludert i poengprisen for reisen.
Slik er det ikke med denne reisen, her må kundene komme seg til Kastrup for egen regning.
Egne regler
Pressesjef Tonje Sund i SAS sier til flysmart24 at på grunn av at destinasjonen skal være et overraskelsesmoment for de reisende, har selskapet måttet lage egne regler for akkurat denne turen:
Hun sier at alle detaljer rundt turen ikke er klar ennå. Hele poenget med reisen er at deltagerne ikke skal bli kjent med reisemålet før de så å si er om bord.
– Vi vil beholde spenningen så lenge som mulig. Skulle vi tilby gjennomgående billetter fra Norge, måtte den endelige destinasjonen vises ved bestilling. Og skulle noen ønske å sende bagasje når de sjekker inn på turen, må det jo stå på bagasjetagen hvilken endelig destinasjon bagasjen skal til. Da ville vi jo avsløre alt, sier Sund.