Driften av flyselskapet Norwegian går så det gviner. Selskapet la i dag frem et rekordresultat for 2023, med et driftsresultat på 2,2 milliarder kroner.
Dette er det beste driftsresultatet i selskapets historie, og er en formidabel snuoperasjon bare få år etter at selskapet var på konkursens rand.
At selskapet har kunnet selge billetter til 25 prosent høyere pris enn fjoråret, er en god del av forklaringen på det gode resultatet.
Uansett, Norwegian har også en solid likviditetssituasjon – det hadde ved utgangen av fjoråret hele 9,5 milliarder kroner «på bok».
Øker antall seter
Nå er det fullt fokus på kommende sommersesong.
– Hver måned øker vi driften med med å legge til 900 000 flere seter frem mot sommeren, kunne konsernsjef Geir Karlsen fortelle da han presenterte resultatet i dag tidlig.
Han omtaler bookingen foran sommeren som svært god, og at det ble solgt over 1 millioner billetter i selskapets nyttårssalg. Det er også en tendens til at reisende booker sine billetter litt tidligere enn før.
– Vår lojale kundebase fortsatte å vokse, og vi er takknemlige for tilliten kundene viser oss hver dag, sier Karlsen.
God punktlighet
Norwegian hadde 4,7 millioner passasjerer i siste kvartal, opp fra 4,6 millioner passasjerer i fjerde kvartal 2022.
Punktligheten, målt som andelen avganger innen 15 minutter etter ordinær tid, var 81,5 prosent. Det globale analysebyrået Cirium kåret Norwegian Air Shuttle (DY) til Europas mest punktlige flyselskap i oktober og det femte mest punktlige flyselskapet for 2023. Det rangerte også flyselskapet på topp av de med færrest kanselleringer i Europa.
Norwegian melder at bookingtrendene fortsatt er det selskapet kaller «oppmuntrende.»
– Kundene bestiller billetter tidligere enn sammenlignet med de to foregående årene, noe som gir selskapet en bedre forutsigbarhet, heter det i en melding fra selskapet.
Samkjøre med Widerøe
I januar fullførte Norwegian oppkjøpet av Widerøe, det regionale flyselskapet som har en flåte på 48 fly, hovedsakelig turbopropfly.
– Oppkjøpet åpner for at selskapene kan samkjøre rutenettverkene, oppnå betydelige operasjonelle synergier, og gi Norwegian flere ben å stå på gjennom Widerøes betydelige offentlige tjenesteforpliktelser – de såkalte FOT-rutene, skriver Norwegian.
Redusert kapasitet
For resten av vintersesongen vil Norwegian beholde et redusert kapasitetsnivå for å samsvare med den sesongmessig lavere etterspørselen.
Fra mars og utover vil selskapet igjen øke kapasiteten inn mot den travle høysesongen. Selskapet vil utvide flåten til rundt 90 fly mot høysesongen i sommer.