Tok grep – da sank billettprisen med over 5 000 kroner

Billettprisen hit, til Gran Canaria, sank med over 5 000 kroner på noen få timer, etter at kunden hadde slettet cookiene på pc'en sin. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Mannen søkte etter billetter for seg selv og kona til Gran Canaria med avreise i januar neste år. Da opplevde han en prisendring som sjokkerte ham.

Ekteparet har akkurat kommet hjem etter en ferietur til Maspalomas. Det er allerede klart at de skal på samme tur neste år, og de søkte derfor etter billetter med Norwegian, som de pleier å reise med:

– Jeg fikk fullstendig bakoversveis. At prisen skulle endre seg så mye på noen få timer, er jo helt utrolig. Det kan umulig være tilfeldig, sier mannen til flysmart24.

Har opplevd det samme

Søkehistorien hans vil lyde velkjent for mange, som har lignende erfaring:

Han søkte etter billetter fra Harstad-Narvik lufthavn, via Oslo, til Las Palmas på akkurat de samme datoene som årets flyreise.

Den hadde kostet 12 000 kroner for to.

– Nå kostet den samme reisen på de samme datoene 16 000 kroner, for reise et år fram i tid. Det syntes jeg var dyrt, og søkte ikke mer den dagen, forteller mannen som er ingeniør av yrke.

– Helt uhørt

Et par dager senere sjekket han imidlertid igjen, og nå var prisen plutselig økt til 19 000 kroner.

– Helt uhørt med en så stor prisstigning på bare et par dager. Hvordan kan det henge sammen? spør mannen.

Så fikk han tips om å slette informasjonskapsler (cookies) på maskinen sin, og gjenta søket.

Da skulle han få seg enda en overraskelse.

Han ventet noen timer etter slettingen, og søkte igjen morgenen etterpå. Da fikk han dette opp:

Sank over 5 000 kr.

– Nå var prisen bare 13 896 kroner for oss to. Over natten hadde altså prisen sunket med 5 100 kroner, forteller mannen.

Han har en klar oppfatning av hva han tror ligger bak jo-jo prisingen hos Norwegian:

– Jeg er overbevist om at algoritmene hos Norwegian gjør at selskapet kjenner igjen mine søk fra min pc. Dermed kan Norwegian se at jeg er interessert i denne reisen ut fra at jeg hadde gjort flere helt identiske søk, mener han.

Jekke opp prisen

Derfor mener han selskapet kan jekke opp prisen, fordi de mener at søkehistorien hans viser at er villig til å betale det det koster for å komme med nedover.

– Slik kan de dra noen ekstra tusenlapper av meg. Jeg vil heretter alltid slette cookiene før jeg gjør et billettsøk. Det vil jeg anbefale alle andre også å gjøre, sier mannen.

flysmart24 har gitt Norwegian detaljer rundt mannens søkehistorikk, og bedt selskapet forklare hvordan det er mulig med så store prishopp på så få dager, som det her er snakk om.

Norwegians svar

Norwegian svarer ikke konkret på dette, men sender flysmart24 en epost med samme ordlyd som de pleier når det blir stilt spørsmål rundt selskapets priser og prispolitikk:

– Prisene er dynamiske og kan variere avhengig av tilbud og etterspørsel. Prisen stiger i takt med antall bestillinger på gjeldende avgang. Dersom mange avbestiller en reise, kan disse billettene bli tilgjengelige igjen og kan da ha en lavere pris, skriver kommunikasjonssjef i Norwegian, Charlotte Holmbergh, i en epost.