Mor og barn kastet av flyet – SAS må ut med 50 000 kr.

Mor og to små barn kom seg på SAS-flyet. Så ble de vist ut av flyet fordi det ene barnet gråt. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Da kvinnen og hennes to barn på tre og syv år hadde kommet seg om bord i SAS-flyet, begynte det yngste barnet å gråte.

Både moren og en av flyvertinnene forsøkte å roe barnet, men lyktes ikke. Da kom kapteinen ut av cockpit og ba de tre forlate flyet.

Nå har saken fått et kraftig etterspill, og blir en kostbar affære for SAS.

Oppdatert versjon, se SAS’ forklaring nederst i artikkelen.

Fikk ikke vite årsaken

Flyklagenemnda har nemlig nå besluttet at flyselskapet må betale rundt 50 000 kroner i erstatning og refusjon, for måten de tre passasjerene ble behandlet på.

Hendelsen inntraff i slutten av juni på en SAS-flyvning fra Trondheim lufthavn via København, derfra skulle turen ha gått videre med Brussels Airlines til Brussel. Endelig destinasjon for de tre var Monastir i Tunisia.

Så langt kom de aldri, for reisen stanset før den hadde begynt.

Kvinnen ble ikke forklart årsaken til at hun og barna måtte forlate flyet. Hun ble bare forklart at flykapteinen kunne gjøre som han ville, opplyser hun til flyklagenemnda.

Tilbudt bonuspoeng

Etter å ha blitt kastet av flyet på Værnes, droppet hun den planlagte reisen.

Når slike saker blir behandlet i flyklagenemnda, skal partene få anledning til å uttale seg.

Det har SAS avstått fra. Selskapet har ikke fulgt klagenemndas anmodning om å gi en forklaring før saken skulle avgjøres. (SAS har mandag sendt flysmart24 en forklaring, se nederst i artikkelen.)

SAS har beklaget hendelsen overfor moren og tilbudt henne bonuspoeng som plaster på såret.

Det godtok ikke kvinnen, og mente hun hadde krav på både erstatning og refusjon. Bare billettene hadde kostet henne 28 500 kroner.

Kort prosess

Flyklagenemnda har gjort kort prosess med SAS:

Nemnda slår fast at passasjerer som blir nektet ombordstigning mot sin vilje, har krav på full refusjon av billettprisen. Alternativt en ny reiserute så raskt som mulig, om nødvendig hotellovernatting.

Nemnda konkluderer med at SAS ikke har bestridt at kvinnen ble nektet å fly mot sin vilje.

Dermed trekker nemnda den konklusjonen at kvinnen har krav på 600 euro i erstatning etter EUs regler for å bli nektet ombordstigning.

Må også betale renter

Summen er den samme for barn og voksne, og blir for dem 1 800 euro som tilsvarer 20 400 norske kroner.

Kvinnen har ifølge nemda i tillegg krav på å få billettutgiftene sine, 28 500 kroner, tilbake.

Samlet utgjør dette en sum på 48 400 kroner.

Som om dette ikke er nok, fastslår nemnda at SAS skal betale forsinkelsesrenter av pengene. I gitte tilfeller har nemda anledning til å kreve at flyselskap skal betale forsinkelsesrenter.

SAS’ versjon:

PS: Etter at saken ble publisert på flysmart24 lørdag, har SAS sendt oss en redegjørelse om det selskapet mener skjedde:

– På generelt grunnlag er det slik at vi følger vedtakene i Transportklagenemnda. Denne konkrete saken involverer en passasjer som blant annet nektet å ta på sikkerhetsbeltet, tross innsats fra kabinansatte for å håndtere situasjonen som oppstod. Av sikkerhetsmessige årsaker ble beslutningen tatt at passasjerene måtte forlate flygningen. Vi vil undersøke internt årsaken til at denne informasjonen ikke har nådd Transportklagenemnda og vil vurdere denne konkrete saken i lys av det. SAS’ kabinansatte har lang erfaring med og er godt trent i å håndtere ulike situasjoner som kan oppstå om bord, og til å vise særskilt hensyn når det er barn involvert. Det stemmer at SAS har tilbudt en kompensasjon i form av bonuspoeng, noe kunden har avslått, skriver SAS’ pressesjef Tonje Sund i en epost.