Bruker spesiell metode for å hindre isdannelse på flyene

Et SAS-fly har landet i Longyearbyen. Da starter avisningen av flyet straks. Foto: Ole Magnus Rapp, Svalbardposten)

De fleste flyreisende opplever at flyene må avises før avgang i vinterhalvåret, for å fjerne is og snø som har lagt seg på vinger og flykropp under bakkeoppholdet. Dette skjer like før avgang.

På Longyearbyen lufthavn på Svalbard – der det ennå er minusgrader og vinter – opplever de reisende derimot en helt annen variant:

Her sprøytes det avisingsvæske på vingene rett etter ankomst, og det skjer før passasjerene får forlate flyet.

Reisende må vente

Dette er en operasjon som skal hindre at det danner seg is på vingene før flyet snur.

Flyet parkerer foran terminalen, mens passasjerene får beskjed om å vente om bord siden vingene skal sprøytes.

Dette er en uvanlig praksis, men en løsning som driftssjef Nils Lorentsen ved flyplassen på den norske øygruppen mener har mange fordeler.

God løsning

– Ja, dette er en løsning som sparer flyselskapene for penger. I tillegg bruker Avinor mye mindre væske til avising, som igjen gir en stor miljøgevinst. Det sparer dessuten både flyplass og flyselskapet for mye tid, sier Lorentsen til flysmart24.

Han forteller at lufthavnen legger avisnings-væske ved ankomst Longyearbyen for å forhindre at det bygger seg opp is på vingene.

Må ikke være nedbør

Behandlingen kan skje ved ulike værmessige forhold, men med ett klart unntak:

– Det finnes en begrensning på denne typen behandling. Vi kan kun legge preventiv deicing-væske på vingene når det ikke er nedbør i luften, forteller han. 

Mye mindre væske

– For både flyselskap og oss som lufthavn er dette en vinn-vinn situasjon. Ved en preventiv behandling bruker vi ca 40 liter avisningsvæske, mens ved en full deice bruker vi i snitt 250 liter væske, forteller driftssjefen.  

Han sier at han har hørt om flyplasser på fastlandet som bruker samme praksis.

Dette tror han imidlertid kun gjelder for fly som skal stå på flyplassen over natten.