Stadig flere av SAS sine gamle venner vender nå det skandinaviske selskapet ryggen. De vil ikke samarbeide med selskapet lenger, når SAS går over i en ny flyallianse fra høsten av.
Det betyr at det blir slutt på et tett samarbeid om ruter, slik flyselskapene gjør i utstrakt grad i dag. Det vil igjen gjøre det mer trøblete for nordmenn å finne flyløsninger til utlandet.
SAS skal over i en ny allianse, Skyteam, fra 1. september. Men SAS kan i prinsippet imidlertid fortsette samarbeidet med dagens alliansepartnere.
Avtalene rakner
Men nå rakner flere av dagens samarbeidsavtaler:
Som flysmart24 skrev tidlig i mars har SAS satset på å kunne opprettholde samarbeidet med en del Star Alliance-selskaper også etter at SAS forlater alliansen.
Men det danske luftfartsmediet Check-in.dk kunne ikke lenge etterpå fortelle at flere selskaper har avgjort å avslutte samarbeidet med SAS.
Først Turkish Airlines. Deretter Lufthansa, Swiss Air Lines, Austrian Airlines og Air Canada forlater alle samarbeidet med SAS fra 1. september.
Brått farvel, men ingen konsekvens
I går kunne Check-in.dk melde at også SAS sin samarbeidspartner i USA, United Airlines, har meldt at samarbeidet med SAS avsluttes. Det skjer brått, allerede fra 1. mai.
– Alle passasjerer som har en code share-booking hos United i det amerikanske rutenettet vil bli «booket om» til den samme flyvningen. Den eneste endringen som skjer er at rutenummeret som står i billetten blir endret fra SK til UA. Sagt på en annen måte vil ikke berørte passasjerer merke denne endringen rent praktisk. De vil gå om bord i det samme flyet på den samme flyvningen som de skulle med opprinnelig. De vil få et rutenummer som tilhører det opererende flyselskapet, i dette tilfellet United Airlines, opplyser pressesjef Joachim Sponheim i SAS til flysmart24 fredag.
Grekerne er med
Derimot melder Aeroroutes.com at greske Aeagean Airlines har forlenget avtalen med SAS, men ikke for hvilken periode dette gjelder.
Oppbruddene skjer som følge av at SAS, for å unngå konkurs, fikk nye eiere i fjor. Blant de fire nye deleierne av selskapet, finner du det europeiske flykonsernet Air France-KLM.
En betingelse for å spytte penger inn i SAS var at SAS skulle forlate Star Alliance og deres 26 selskaper, og bli et medlem av den alliansen som Air France-KLM tilhører.
Slutt på code share
Alliansen heter Skyteam, og er en langt mindre flyallianse med sine 15 medlemmer.
Det innebærer at det ikke lenger blir noe code share-samarbeid med flyselskaper som SAS har samarbeidet tett med i Star Alliance. Star Alliance ble etablert i 1997, og med SAS som et av fem flyselskaper.
Samarbeidet har gjort at norske kunder har kunnet kjøpe billetter hos SAS, og fløyet med et av de andre Star Alliance-selskapene til destinasjoner som SAS ikke selv har ruter til.
Kjente selskaper
SAS har kunnet dra fordel av hele alliansen, som består av mange av verdens mest kjente selskaper – blant annet Singapore Airlines, United Airlines, Air New Zealand, Air India, Thai Airways og Air China.
I tillegg består alliansen av europeiske selskaper som Lufthansa, Swiss, Turkish Airlines, TAP Air Portugal, Aeagean Airlines, LOT Polish Airlines, Austrian Airlines og Croatia Airlines.
Samarbeidet med alle disse selskapene har skjedd ved å tilby reisende gjennomgående billetter, og som regel også bonuspoeng som nordmenn har kunnet føre opp på sine egne Euro Bonus-kontoer.
Få med Norge-ruter
Nå blir code share-avtalene sagt opp, og SAS skal i stedet samarbeide med andre selskaper som ikke har så tung tilstedeværelse i Norge:
Det gjelder selskaper som Delta Air Lines, Air France, KLM, Aerolíneas Argentinas, Vietnam Airlines, Czech Airlines, Aeroméxico, Air Europa og Alitalia.
Av disse er det bare KLM og Air France som har ruter til Norge.