Nye SAS vil forlenge samarbeidet med utvalgte flyselskap

SAS satser på å kunne fortsette samarbeidet med flere av dagens partnere i Star Alliance, også etter at selskapet har gått over til Skyteam. Foto: Knut-Erik Mikalsen

I løpet av inneværende år vil SAS ta overgang fra Star Alliance til Skyteam, som en følge av nye eierforhold i SAS.

Air France-KLM har kommet inn som ny deleier, og krever at SAS forlater dagens allianse for å bli et medlem av «deres» allianse – Skyteam.

Vil alliansebyttet bety at det mangeårige samarbeidet med alle selskapene i Star Alliance bli avsluttet?

– Nei, er meldingen fra Aron Bäckström til flysmart24. Han er visepresident for Product & Loyalty i SAS.

Avdramatiserer

I dag er SAS i samme allianse som blant annet Singapore Airlines, United Airlines, Lufthansa, Aegean Airlines, Turkish Airlines og TAP Air Portugal.

Når SAS går inn i Skyteam skal det innlede samarbeid med nye flyselskaper som Delta Air Lines, KLM, Air France, Czech Airlines, Korean Air og Air Europa i stedet.

Mange reisende har gitt uttrykk for at de frykter at SAS, som medlem av Skyteam, blir tvunget til å si farvel til samarbeidet med de flyselskapene vi kjenner i dag.

Færre muligheter

Det vil i så fall føre til at SAS får færre selskaper å samarbeide med, i Europa og interkontinentalt.

Det vil igjen redusere mulighetene for å kjøpe gjennomgående billetter med SAS som en del av reisen, og dessuten å opptjene og betale reisen med bonuspoeng.

Bäckström bekrefter overfor flysmart24 at samarbeidet med flere av Star Alliance-selskapene vil kunne komme til å fortsette, som i dag:

– Absolutt, gjennomgående reiser, opptjening og bruk av bonuspoeng er alle mulige elementer i slike avtaler. Vi håper å få gjennomført disse avtalene så raskt som mulig etter overgangen, sier han.

Begge parter interessert

Dette vil skje ved at SAS opprettholder dagens samarbeid med utvalgte selskaper, der begge parter er interessert i å fortsette dagens samarbeid.

Innen Star Alliance fins det 25 selskaper som kan være aktuelle å fortsatt ha avtale med.

Selskap som Singapore Airlines har av SAS selv vært nevnt som et eksempel på hvilke av dagens partnere det kan være interesse å fortsette samarbeidet med.

Ruter som mangler

Hvor mange andre og hvilke av dagens Star Alliance-selskaper et slik samarbeid kan omfatte, mener Bäckström vil vise seg etter hvert:

– Ja, det er for tidlig å si hvilke selskaper som kan være aktuelle. Men motivet for SAS er å legge til destinasjoner og ruter som mangler innenfor Skyteam, sier han.

Det er ennå ikke bestemt når skiftet fra Star Alliance vil skje, men Bäckström sier at SAS har en målsetting om at det skal kunne skje etter sommeren en gang.